IT in de hotellerie. Van 0 naar 100 in 30 jaar

2021-12-27 11:08:17 By : Ms. Linda Luo

De gastvrijheidsindustrie heeft een lange weg afgelegd op het gebied van innovatie.De sleutel is in veel hotels vervangen door geavanceerde techniek en de check-in verloopt anders dan dertig jaar geledenEen overzicht van de toekomstige ontwikkelingen en een blik op de toekomst door hoogleraar informatica aan de VU, Chris Verhoef."Ik ging naar mijn eerste computerconferentie in het New York Hilton over...20 jaar geleden.Toen iemand daar de markt voorspelde voormicroprocessors [dit zijn de belangrijkste componenten van alle computers]uiteindelijk in de miljoenen zou lopen, zei iemand anders: 'Waar zijn?gaan ze allemaal?Het is niet alsof je overal een computer nodig hebtdeurknop!'Jaren later ging ik terug naar hetzelfde hotel.ik merkte opde kamersleutels waren vervangen door elektronische kaarten waar je in schuiftsleuven in de deuren.In elke deurknop zat een computer.”(Danny Hillis, een Amerikaanse uitvinder, ondernemer en wetenschapper. Circa 1999)Chris Verhoef kent de ins en outs van de hotellerie gerelateerde ontwikkelingen en ziet hotels al heel langlopen.Hij geeft ons ook bovenstaande quote.“Hoeveel woonhuizen heb je gezien met een deurknop waarin een computer zit?precies.Met naam in grotere hotels, vaak van ketens, ervaar je een hoog 'domotica-gevoel'.Om maar niet te spreken van de slanke elektronica die je in de telefooncentrales ziet, maar ook in klimaatbeheersing en boekingsprocessen.Hotels zitten soms in een spagaat, want je wilt dat de gast zich thuisvoelt en oorspronkelijk wil je maatschappelijk verantwoord ondernemen.In de toekomst zullen systemen aan elkaar basiss zijn om MVO een plek te geven, denk bijvoorbeeld aan de airco: als de airco aan is en de gast zet een raam open, dan wil je dat de airco een seintje krijgt veroorzaakt deze automatisch uitgezet wordt of teruggezet wordt naar een lagere stand.Van de situatie waarbij de kamer te veel opwarmt vanwege de zon.In dat geval gaat er automatisch een zonnescherm omlaag.”Al deze praktische oplossingen kunnen worden door te meten.“Thuis heb ik al een cv-ketel die grondbeginselen is aan een thermostaat die ook de buitentemperatuur meet en de weersvoorspelling kent.Zo weet u wat hij moet doen.In hotels kan dat ook en je kunt slanke sensoren plaatsen doorgeven of er iemand in de ruimte aanwezig is.Dat kan met infrarood of met warmtesensoren.Door het aangebrachte systemen van meet- en uiterlijk regel en een lagere energierekening tegemoetzien.Domotica is interessant voor hotels, hoewel niet iedere oplossing geschikt is voor de zeer ruime inzetbaarheid.Overgaan op besturing met de stem is mogelijk, maar misschien nu nog een stap te ver, hoewel het spreken met de receptie op basis van een spraakopdracht wel heel handig kan zijn.Wanneer je een hotel hebt met een oudere doelgroep kun je overwegen tapijten met '112-sensoren' te plaatsen.Die zie je nu al in aanleunwoningen, maar ze kunnen prima in hotels worden geplaatst.Wanneer iemand dan valt en blijft liggen, gaat er automatisch een signaal naar de alarmcentrale.Ik kan me voorstellen dat ouderen zich veiliger voelen als deze voorziening er is.Zelflerende systemen zijn prachtig, hoewel je in een hotel wisselende gasten te maken hebt.Je kunt je gasten vaak op de kamer zetten, op momenten dat ze aanwezig zijn en wanneer ze het nachtlampje aan- en uitzetten.Een zelflerend systeem kan na korte tijd voorspellen wat je wilt en zelfs een melding doen wanneer er iets niet gebeurt dat wel verwacht werd.Uiteindelijk leer je daar als hotelier ook van en kun je daarmee je gedrag aanpakken.”Het volledig besturen van een telefoon door middel van spraak kan al langer.“ATEX telefoons worden gebruikt in de omgeving waar wordt gewerkt met explosieve stoffen.Op tankstations wordt afgeraden om je mobieltje te gebruiken omdat er een vonkje kan ontstaan.Bij het gebruik van spraakgestuurde ATEX-telefoons gebeurt dat niet;die een 'assistent' aan boord hebben kunt je zonder het scherm aan te raken bellen.Dit kun je overal inbouwen, dus ook als vervanging voor afstandsbedieningen.Dat brengt me op het volgende.In kamers zie je nu nog vaak afstandsbedieningen voor de tv, de airco en nog meer apparaten.Iedereen heeft met zijn mobieltje, dus daadwerkelijk afstand kunnen worden gehouden.In de app kun je alle functies inbouwen en op die manier kun je als hotelier je bedrijfsproces heroriënteren.”Wie denkt dat al die nieuwe mogelijkheden toekomstmuziek zijn, heeft het waarschijnlijk mis.“De wereld verandert snel.Hoe vaak had je vijfentwintig jaar geleden een batterijtje nodig?Misschien alleen voor je zaklamp, maar wanneer gebruikt je die nu eigenlijk… Tegenwoordig je dagelijks batterijtjes mee, zoals die in je telefoon, autosleutel, de sleutel voor je werk, voor de garage, in je tablet, je laptop, je smartwatch en ga zo maar deur.In heel veel sleutels zit een computertje, zoals een sleutel die de garage opent of de slagboom bij je werk.Dat werkt allemaal met chips;die werken op basis van een klein stukje voorgeprogrammeerde software.Op die manier werken hoteldeuren ook: in de deur zit stroom en van het kaartje wordt de software opgehaald die het executiegedrag kiest.Het toetsenbord is in dit geval magneetkaart.Nu iedereen een mobieltje heeft, kan de stroom zelfs weer de hoteldeur uit, want de gast kan met behulp van een RFID-chip in de deur en een app op de mobiel met de juiste permissies de deur openen.De stroom en rekenkracht zit in de zak van de gast en niet meer in de deur en dat is weer een hele vooruitgang.Uiteindelijk denk ik dat veel innovaties op gebied van toegangstechniek en domotica kosteneffectief worden, als ze dat al niet zijn.”Toch blijft het lastig om te verwachten wat er straks in de praktijk werkelijkheid wordt.“Binnen de informatica is het altijd heel leuk om te zien wat er voorspeld werd en wat er uiteindelijk is.Dat is niet gelijk.Nu iedereen een smartphone op zak heeft, gaat er een wereld open.De radio is vervangen door een streamingdienst in een app, met RFID kun je alle deuren openen en als hotel hoef je alleen nog maar een beeldscherm en speakers neer te zetten.De rest heeft de gast al op zak.Je kunt ook hotel gemak door te investeren in IT;biedt het de besparingen op.De consument is een prosument geworden.Dat houdt aan de kant van het hotel geen mens meer aan te pas komt.De gast heeft alle gegevens voor je geproduceerd op zijn eigen apparaat.Het enige wat jij als hotel te doen, is een chip in de deur te plaatsen voor toegang.In een hotel-app kun je nog veel meer functies toevoegen, zoals kerkelijke bestemming, veilige afstand, het reserveren van een taxi en ga zo maar door.Je hebt er als hotel baat bij, maar de gast uiteindelijk ook.De geheime verlaat de hardware in de hotels en migreert naar een hotel-app voor op de telefoon van je gasten.”Toch ligt het gevoelig, het verzamelen en gebruiken van data.“Je ziet twee bewegingen.De eerste is de belofte van de functionaliteit.Als het bleek te werken woord je er blij van.Daarna komt de factor 'aansprakelijkheid'.Dan komen er allerlei aspecten aan de orde.De verbeteringen van deze verbeteringen zijn weg van de verbeterde functionaliteit.Privacy bijvoorbeeld, dat is geen functionaliteit, maar een aspect.Zonder zekerheid 'privacy door ontwerp' duurt niet langer dan het eerste incident, zullen we maar zeggen, en ontwerpfouten zijn de basis van datalekken.Als hotelier is het meer mogelijk om een ​​partij in zee te gaan die op dat gebied niet naïef is.Eigenlijk moet je als opdrachtgever voldoende kennis hebben.Opdrachtgeverschap is van belang;je moet willen snappen wat je niet snapt of mensen in huis hebben die de kennis hebben.In de praktijk heeft de hotelier domeinkennis en de leverancier IT-kennis.De hotelier kan meestal geen maakbare eisen, maar wel wat hij wil.In de praktijk is een 'gezamenlijke specificatie' tussen klant en leverancier nodig om het eisenpakket scherp te krijgen, en daardoor het werkbaar te maken.Als je als leverancier een product maakt zoals de klant het vraagt, dan is het nooit zoals hij het bedoeld had.Je moet als verzoeken dus wat de klant bedoelt en niet wat hij van zij vraagt.Daarnaast moet je altijd verplaatsen in het gebruik, in het geval van de hotellerie is dat de hotelgast.Werkt de app wel intuïtie, voorbij het bij de doelgroep en voldoet aan de aspecteisen.Er gaat niets verloren menselijk contact, juist in hotels waar mensen zich ook wel eens kunnen voelen.Zulke apps zorgen voor het handelen van de basistaken zodat het hotelpersoneel meer tijd kan ontstaan ​​aan de gasten.Dan moeten deze IT-intensieve investeringen natuurlijk wel werken als een zonnetje zonder negatieve bijeffecten.En daar heb je echte software engineering voor nodig.”Hoteltechnologie is in sterke mate ontwikkeld aan uitvindingen, zoals de introductie van elektriciteit, de hotel, de radio op de kamer, de hotelkamer tv en tegenwoordig de toepassing van mobiele technologie om de end-to-end gastenervaring te verbeteren.Mobiele technologie heeft de hotelindustrie wakker geschud: waar telefoons tachtig jaar nodig hebben om de helft van de huishoudens te bereiken, deden mobieltjes daar slechts tien jaar over.Het tekent de versnelling van de technologische vooruitgang en adaptatie.tussentijdse betalingen, die vaak in hotels verblijven, zoals 'nieuwe betalen' en boeken.In deze tijdlijn zie je een beknopt overzicht van de uitrol van technologie in hotels door de jaren heen.1894 - Het Netherland Hotel, NYC, de eerste telefoon op de hotelkamer.1910 - Elektriciteit vindt zijn weg naar hotels.1927 - De eerste hotelradio's komen in elke gastenkamer in Hotel Statler, Boston (Boston Park Plaza Hotel).1946 - Westin de eerste creditcard voor hotelgasten.1947 - Westin het eerste hotelreserveringssysteem.1947 - Het Roosevelt Hotel NYC plaatst tv's op de kamers.1958 - Sheraton voorafgaande reservering, het eerste elektronische reserveringssysteem voor hotels, en het eerste gratis telefoonnummer voor reserveringen.1966 - InterContinental Hotels & Resorts natuurlijke ijs- en verkoopautomaten in de gangen voor gasten.1973 - Het Sheraton - Anaheim is het eerste hotel dat gratis films op de kamer biedt.1976 - Twee hotels in Florida bieden als eerste (betaalzender) HBO aan in de kamers.Een jaar later debuteren Showtime en The Movie Channel ook in hotels.1983 – Westin Hotels & resorts is de eerste die reserveren en verstrekken met de bekende creditcards verstrekt.1983 - VingCard vindt de eerste keycard uit.1986 - Teledex Corp. koopt de eerste telefoon speciaal voor hotelkamers.1994 - Het debuut van de eerste online hotelcatalogus (Travelweb.com) is een feit.1994 - De eerste hotelketens hebben hun websites op het internet gepubliceerd (Hyatt Hotels en Promus Hotel Corporation).1995 - Choice Hotels International en Promus bieden gasten realtime toegang tot centrale reserveringen.Choice en Holiday Inn inclusief eerste hospitalitybedrijven de mogelijkheid om online te reserveren.2003 - WiFi in hotels begint te nemen.Meer dan 6.000 hotels maken het beschikbaar voor hotelgasten.2007 - De komst van de iPhone markeert een verandering in de kijk op mobiele technologie en apps.2010 - Apple brengt de eerste iPad uit en de eerste iPad op de hotelkamer maakt zijn opwachting in The Plaza Hotel in New York.Een volgende stap in de hospitality-technologie.2012 - De introductie van de eerste service-enabled hotel brand app door Conrad Hotels & Resorts is een feit.Mobiele technologie als brug naar de gasten komen dichterbij.2016 – het eerste robothotel wordt geopend in Japan (Henn-na Hotel).2020 – Contactloze technologie wordt steeds verder uitgerold.Ook in hotels.Twee keer per week alle hotelupdatesStefan Dubbeling is bij de BWH Hotel Group, ontstaan ​​uit de samenvoeging van het bekende Best Western Hotels & Resorts, Worldhotels Collection en de SureStay Hotel Group, sinds 1 maart 2020 verantwoordelijk voor Nederland en België.Hij volgde Wytze van den Berg op, die na veertien jaar ...Het is hoeveel interpretaties er zijn van het begrip waarde.Wat de waarde van iets is, lijkt een persoonlijke keuze.Wat is de waarde van geld?Wat is de waarde van het leven?In encyclo.nl zijn er zo 15 definities van waarde verzameld die in andere encyclopedieën en der ...Oasis Premium Resorts en Mountain Residences kondigen de uitbreiding van hun samenwerking aan.Oasis Premium Resorts neemt de franchiseorganisatie en exploitatie over van luxe aparthotels en chalets die Mountain Residences heeft ontwikkeld onder het label PURE Resorts.Met de overname van de expl ...Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit.Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid!Elke week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website.Dit keer een artikel uit 2004. In het jaar daarvoor, 2003, gemiddeld 44 procent van de g ...Vandaag maakte de organisatie van Mastercard Hotelnacht bekend dat het evenement in 2022 niet doorgaat.Het hotelfestival stond gepland voor het weekend van 15 en 16 januari, maar wordt vanwege de huidige harde lockdown verplaatst naar 2023.KSL investeert nog onbekend bedrag in Eden Hotels - Léon Dijkstra blijft CEO De Amerikaanse investeringsmaatschappij KSL Capital Partners (KSL) heeft een meerderheidsbelang verworven in de Nederlandse Eden Hotels.Leerde kennen ...Twee keer per week alle hotelupdatesTwee keer per week alle hotelupdates