Autoblog advies: niet-premium gezinsauto met garantie (30K) - Autoblog.nl

2022-07-23 01:15:25 By : Ms. Phoebe Pang

Auteur: willeme , gepost 14 november 2020 om 15:00 – 126 Reacties

We gaan op zoek naar de ideale niet-premium gezinsauto voor een lekker budget.

Normaal gesproken zijn premium merken bij onze lezers heel erg populair. Een Audi, Mercedes-Benz of Jaguar spreekt immers heel erg tot verbeelding. Zo dacht Joachim er ook altijd over. Jarenlang reed hij BMW. Sterker nog, op dit moment rijdt hij nog een BMW, een 320d EDE Touring met handbak en Executive-pakket. Zijn vrouw rijdt op dit moment rond in een Volkswagen Eos.

Voor lange tijd dacht Joachim om hierna een 5 Serie te rijden. Echter, hij gaat binnenkort niet meer leasen, maar kopen. Joachim gaat minder kilometers maken en gaat niet meer gebruik maken van een auto op de zaak. Ze gaan van twee naar één auto. Omdat ze nu drie kinderen hebben, is de 3 Serie gewoonweg te klein. Maar een 5 Serie is gewoonweg te duur. Hij denkt voor zijn Eos (2012, 1.4 TSI DSG met leer en 80.000 km) nog zo’n 10.000 euro terug te krijgen. Hij wil maximaal 20 zelf bijleggen voor een auto die zo goed als nieuw moet zijn.

Dus een auto van maximaal drie jaar oud. Eentje die lui is uitgerust. Ook belangrijk is een fatsoenlijke motor. Minimaal 150 pk, maar meer is altijd welkom (mits de kosten niet uit de hand lopen). Wat het allerbelangrijkste is: 24 maanden garantie. De auto moet bij een merkdealer staan. Joachim wil namelijk zoveel mogelijk garantie hebben, eentje die eventueel ook uitgebreid kan worden. Zo kan hij de komende jaren enigszins met een gerust hart rondrijden. Als laatste eis: het moet een niet premium gezinsauto zijn. Dus geen BMW’s, Audi’s en Lexussen. Oh, en ook geen crossovers. Kortom, een specifieke set met eisen. We gaan op zoek!

Hierover zijn de meningen zeer verdeeld. Ondergetekende is een groot fan van de zelfontbrander, maar heel veel kenners als Wouter en Jaap zijn dat niet. Als je gaat shoppen, zul je zien dat de diesels completer zijn en een dikkere motor hebben, voor minder geld. Dat is een enorm voordeel. Het enige dat een rol gaat spelen is de afschrijving. Enerzijds zullen er mensen zijn die veel kilometers maken en dus een diesel nodig hebben (terwijl het aanbod slinkt). Maar de consensus is dat de afschrijving behoorlijk hard zou gaan. In dit geval is benzine wellicht verstandiger, daar 24 tot 30 mille een serieus bedrag. Tenzij je van plan bent er heel erg lang mee te doen.

Het lijkt erop dat ze bij Opel een beetje ambitieus de Insignia’s hebben ingekocht. In het budget konden we er een hele hoop vinden. Bijna allemaal voorzien van de 165 pk sterke 1.5 motor. Deze is net voldoende krachtig om vlot te zijn. Een stap hoger staat de 2.0 turbo, maar deze zul je in Nederland niet snel vinden. De Insignia is prettig Duits, ze Leben Autos uiteraard. Het interieur komt Duitser over dan een Mondeo, maar is (ietsje) frivoler dan een Passat. Gewoon een heel erg keurige niet-premium gezinsauto. Misschien het enige nadeel is dat je niet het gevoel hebt dat je jezelf trakteert op wat leuks.

We hebben ‘m gevonden: de ideale niet-premium gezinsauto! De Kia Optima Sportswagon is zo’n auto die je absoluut moet overwegen. Nee, het is niet een verre nazaat van de Kia Pride Wagon. De Optima Stationwagon is een keurige licht sportief getinte familieauto. Ten opzichte van de concept heeft de auto wel wat ingeboet aan sex-appeal, maar een Autoblog lezer had de oplossing: decent verlagen en iets grotere wielen en je hebt een prachtige auto. De uitrusting van de GT-Line is uitstekend te noemen. Opties waren nauwelijks mogelijk destijds. Qua interieur is het nog geen Passat, maar het verschil is ook niet heel erg storend. De dagen van de Kia Clarus en Magentis liggen ver achter ons.

De Renault Talisman is het bewijs dat je beter een jong gebruikte auto kunt kopen. We vonden dit exemplaar bij de Renault-dealer. De ‘Initiale Paris’-versie is luxueuzer, maar met deze uitvoering is er geen reden tot klagen als het gaat om de uitrusting. Bijna alles zit er namelijk op. De motor is een fijne metgezel: een 225 pk sterke 1.6 turbo, gekoppeld aan de bak die we ook kennen uit de Renault Megane R.S. Je kan dus 240 km/u halen én in 7,7 tellen naar de 100 km/u snellen. Nadelen? Het interieur is gewoon keurig, maar niet heel erg bijzonder. Ook mist de auto een tikkeltje scherpte qua dynamiek, maar dat was niet echt een prioriteit bij deze zoektocht.

Misschien wel de fijnste auto uit dit hele rijtje is deze Volkswagen Passat. Ondanks dat het zeker een niet-premium gezinsauto is, heb je wel degelijk een interieur dat tegen het premium-niveau aanschurkt. Het is fraaier in elkaar gezet dan het interieur van een Premium Jaguar XE of Infiniti Q50. Qua ruimte biedt de Passat (behoorlijk) wat meer dan de Renault Talisman, terwijl de Fransoos een stuk groter is. Om te rijden is de Passat een goedmoedige Lobbes: comfortabel en capabel, maar niet sportief. Ook niet met een ‘R’-pakket.

Die 1.8 is een fijne motor in de omgang, maar let op: deze was al een tijdje uit productie, dus ondanks de late kentekenregistratie datum, zijn ze waarschijnlijk een jaartje ouder. Voor de garantie hoeft het niet uit te maken, maar let er even op. De latere 1.5 TSI EVO is ook prima (maar minder krachtig), terwijl de 2.0 TSI overkill is en een tikkeltje prijzig nog op de occasionmarkt. Tip: de Passat GTE kan nog in het halftarief gereden worden, maar is niet te vinden met 24 maanden garantie en weinig kilometers.

Over overkill gesproken, de Ford Mondeo biedt het. Met deze 243 pk sterke EcoBoost motor kom je echt nooit vermogen tekort. Het is een van de fijnere motoren in zijn soort. Onderin heel erg soepel, bovenin klimt het vermogen vrij lineair. Het chassis is niet meer zo scherp als het ooit was, maar de combinatie tussen dynamiek en comfort is nog altijd goed gekozen. Gelukkig zijn de Mondeo’s met grotere motoren voorzien van wat grotere velgen, die kleine wieltjes halen vrij veel scherpte weg. Qua uitrusting is er ook niet heel erg veel op aan te merken. Verdere punten: de automaat is niet denderend en de 240 pk versie is nauwelijks sneller dan 203 pk-variant. Die zal dus ook gewoon voldoen (maar was op het moment van zoeken nauwelijks te vinden)

Over nauwelijks kunnen vinden gesproken: dat bleek het geval met de Mazda 6 Sportbreak. Voor dit specifieke verzoek is er namelijk maar één uitvoering die in aanmerking komt, de 2.5 liter GT-M. Dat is dan ook meteen de dikste versie die je kunt vinden, zowel qua uitrusting al uitstraling. De uitrusting is zeer compleet, de motor is minder ‘dik’ dan je zou denken. De viercilinder is op zich krachtig genoeg, maar heeft niet de ooomph onderin die de rest in dit lijstje wel hebben. Qua wegligging is duidelijk dat Mazda op de enthousiaste chauffeur mikt. Het is zeer aangenaam als je uit een BMW of Alfa Romeo stapt. De Sportbreak is gek genoeg kleiner en krapper dan de sedan. Het interieur is erg verzorgd en maakt de Mazda6 bijna een ‘niet’ niet-premium gezinsauto. Het is bijna een premium auto.

We snoepen een beetje, maar de Peugeot 508 moet er gewoon bij. We hebben de auto een tijdje als duurtester kunnen rijden. Gezien de eisen en wensen, lijkt de Peugeot een uitstekende match te zijn. Het enige nadeel is dat je (ietsje) over het budget komt. Het voordeel is dan wel dat je in een praktisch nieuwe auto rondrijdt. Niet alleen omdat deze amper een jaar oud is, maar vooral omdat de 508 een heel vers model is. Je rijdt nog een heel tijdje in een nieuwe auto, terwijl de Passat en Mondeo de nodige jaren meelopen. Om te rijden is de GT Line minder sportief, dan zijn naam doet suggereren, maar het is zeker een prettige reisauto.

Natuurlijk moeten we deze benoemen. De auto is gewoon zo heel erg leuk. Sterker nog, voor petrolheads gaat deze auto waarschijnlijk de geschiedenis is als een van de meest serieuze rijdersauto’s én familieauto’s. De Seat Leon ST Cupra is namelijk heel erg ruim en praktisch. Maar als het gaat om rijderskwaliteiten zijn er weinig auto’s die zo serieus zijn als de deze Seat. Ja, dat is geen verkooppraatje. Qua beschikbare ruimte en Nordschleife rondetijden kan de Seat zich meten met de Audi RS6. Is er dan geen anaconda onder het gras? Jawel: het interieur is heel erg basic. Op zich is de Seat Leon ST Cupra erg compleet, maar een ‘rijk’ gevoel heb je niet. Het is wat dat betreft de ultieme niet-premium gezinsauto Aan de andere kant, de prijs is er ook naar.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

508, advies, autoblog-advies, cupra, Ford, insignia, Kia, leon, leon-st, Mazda, mazda6, mondeo, Opel, optima, passat, Peugeot, Renault, Seat, station, talisman, Volkswagen

Passat doen, en dan vaste klant worden van de DSG dokter en de plaatselijke garage. Wat is dat een zwakke wagen zeg kwalitatief gezien. Staat in heel wat lijstjes in de onderste regionen qua betrouwbaarheid. Model gaat ook al een eeuwigheid mee overigens.

Ik vind die Kia wel wat, zo’n talisman is ook nog ontzettend jong en fris. Geen flauw idee of die een beetje heel blijven.

@grasvreter: dit model is er toch sinds 2014, 2015 of zo? Da’s nog geen eeuwigheid toch? Buiten dat: die DSG’s zijn volgens mij niet meer zo kwetsbaar als in hun begindagen. Daarmee zou ik zelf de Passat niet willen hoor, het leven moet wel een beetje leuk blijven. Maar zo slecht is-ie volgens mij niet. Zelf zou ik de Mazda kopen, als ik in dit segment moest shoppen.

@grasvreter: bijna 4 jaar en 160000 km met eenmalig een oliewissel in de DSG. Mijn collega’s ervaren ook geen problemen. Zal inmiddels dus wel meevallen met de DSG issues.

Same here. 150.000 km, in een 1.4TSI met DSG. Niets aan het handje. Verbaasd me dat dit sentiment zo negatief blijft.

@grasvreter onzin/stemmingsmakerij, Franse slag is vele malen slechter.

@grasvreter Zolang je geen DQ200 (droge Dsg7) hebt zit je goed, maar helaas kiest men nog vaak altijd voor een klein zuinig blokkie met automaat. Dat zijn nou net die modellen die niet betrouwbaar zijn. Men zegt wel dat het sinds 2014 een stuk verbeterd is, maar dat betwijfel ik. Ikzelf heb dezelfde auto met 2.0tdi handbak, hier heb ik ook bewust voor gekozen. Ik zou het wel aandurven dezelfde auto met (natte) Dsg6 te kopen, die bak is namelijk wel degelijk en ook nog eens sterker dan de handbak.

Trouwens de DSG dokter zou ik overslaan, die heeft destijds het goed verpest voor zijn eigen imago…

@grasvreter: ach gut.. de Consumentenbond heeft één ontevreden Passat rijder gevonden in hun gebruikelijke flut onderzoekjes en meteen is het een auto die ‘slecht scoort in lijstjes..’ tuurlijk..Passat rijdt verdomd goed en biedt echt veel value for money. Zeker een proefrit waard.

@variomatic: dat vw wel achteruit is gegaan. Maar eie de grootste oplichter is Consumentenbond. Vaak worden ze stiekem gesponserd. ( vriend heeft daar gewerkt)

@grasvreter: lijkt me toch wat kort door de bocht hoor. Rijd sinds 2017 met een Passat alltrack bitdi DSG. Heerlijke auto, geen problemen met DSG of wat dan ook.

@jerremaister Dat komt ook doordat jij de juiste DSG bak hebt. De probleem bak is de droge DQ200 die onder de 1.0tsi, 1.2tsi, 1.4tsi, 1.5tsi en 1.8tsi hangt.

@Ot92: en ook die is steeds verder doorontwikkeld en niet meer te vergelijken met de eerste 2007 generatie DQ200 waar dsg dokters leuk aan hebben bijverdiend..

@Variomatic Toch slijten de koppelingsplaten nog altijd hard en gaan ze nog steeds vaker stuk dan de degelijke DQ250.

@Ot92: als je een degelijke automaat wil dan moet je een auto met ZF of Aisin bak zoeken met traditionele koppelomvormer. Geen DQ250 of willekeurig welke gerobotiseerde handbak, of ie nou nat of droog is. Dan maar wat minder licht en een wat hoger verbruik.

@variomatic Ik had het over welke je het beste kan nemen als je toch zo graag een dsg in de Passat wilt hebben… Ook ikzelf heb liever een ZFHP8.

@variomatic: in 2014 een splinternieuwe polo gt met dsg7 gekocht. Na 60.000km en 27 maanden (net buiten garantie) de mechatronic/computer van de dsg stuk, 2400,- en nog eens 500,- voor nieuwe koppelingsplaten kwijt. In 2018 een 530i uit 2011 gekocht want ik wilde geen dsg meer en de zhp8 stond zo goed aangeschreven. Na een half jaar forse trillingen in alleen de 6de versnelling, laten spoelen bij zf wat niet hielp, 3 specialisten later bij zf een ruil automaat eronder laten zetten voor 3600,- en de trilling was weg. Tja wat is het beste.. ik durf het niet meer te zeggen.

@civicfk3: wat is het beste? Een oude Civic handbak

@Ot92: heb ik geluk dan ;)

@jerremaister Uit mijn hoofd heb jij een DQ500. Dezelfde bak als die van een Rs3. Is ie nog standaard of heb je ‘m al laten kietelen? Met 300 a 310pk en 600nm koppel rijd zo’n BiTDI heerlijk.

@grasvreter: is met een ford Powershift niet veel anders hoor . mijn Smax had 80000 km gelopen en was toen al toe aan en revisie van de bak. Nu alweer 3 jaar verder en gechipt van 203 naar 270 pk. Loopt beter dan een nieuwe en trekt als een beer.

Altijd twijfelachtig als iets trekt als een beer..

Rij al 120.000 km probleemloos in mijnpassat GTE 2015

Overigens te koop voor 19k Dan hou je 10k over voor 24 maanden reparatie en onderhoud . En kun je van de 5000 die je dan daarvan overhoudt lekker op vakantie ?

@grasvreter: mijne kost de helft, heeft 2 ton probleemloze ervaring en een flinke accu voor échte voordelige kilometers.

Niets is een betere garantie dan maar je halve budget uitgeven.

@grasvreter: man man, stemmingmakerij. Ik heb deze vanaf nieuw en nu 100k op de teller (met handbak). Alleen regulier onderhoud, banden alleen nog maar gewisseld en niet vervangen. Ik ben een Alfist in hart en nieren, mijn volgende auto wordt een nieuwe Volvo V60, maar ben onder de indruk van dit product. Prijs kwaliteit is gewoon goed, punt uit. Service van dealer en Leasemij Service Center ook prima en goed.

De vorige versie was daarentegen een DSG aan de TDI gekoppeld. Blok dikke prima, bak dikke drama. Van nieuw naar 180k gevloekt.

Er is maar één eeuwigheid. Als er meerdere bestonden, waren ze eindig en daarmee niet eeuwig. De Passat is er vanaf 2014, dat is zes jaar. De cyclus van deze modellijn is negen jaar. De volgende komt dus in ’23 en wordt samen met de nieuwe Škoda Superb gebouwd.* * Deze info is geheel kostenloos en wordt slechts eenmaal zonder recept verstrekt.

Heel interessant! Ik ben naar vrijwel precies deze auto’s in dit budget aan het kijken. Voor mij is ook betrouwbaarheid belangrijk. Ik neig naar de Mazda of Kia omdat ik over bv VAG of Franse merken niet al te positieve dingen hoor. Maar hoeveel verschil dat in de praktijk nou echt maakt weet ik niet. Kan jij daar iets nuttigs over zeggen @willeme ?

@Praeses: Ik zou toch echt gaan voor een Skoda Superb. Die mis ik in dit lijstje. Betaalbaar, betrouwbaar en enorm veel ruimte.

@simonferrari Toen ik vorig jaar naar een Passat keek, heb ik ook gekeken naar een Superb. Die was duurder dan de Passat toen. Vreemd maar waar…

@Ot92: dat zei een kameraad me ook toen ie twijfelde tussen een Passat en een Superb. De superb was duurder, maar had wel de hele optie boek en de Passat was een optie-loze highline. De superb was de 190pk TDI en de Passat een 150pk TDI. Maar, de superb was duurder.

Waarom zoek je niet naar een Ceed sportwagon? Is zelfs goedkoper(rond de 25K) heb je een auto uit 2019 automaat.

@Praeses: als je Franse auto’s koopt, zorg er dan voor dat het model aan een paar jaartjes meegaat. Als je een vers model zoals de 508 koopt dan rij je naar goede Franse tradities eigenlijk nog een prototype.

@Praeses: Het enige negatieve dat ik ooit heb meegemaakt met een VAG product, was het olie verbruik van mijn 2006 Audi A4 met 1.9 TDI motor. Verder heb ik Seat Ibiza en Leon gereden en heb daar nooit gezeik mee gehad. Ik probeer een beetje onderzoek te doen naar het beleid bij een merk, als er alleen maar bezuinigd wordt zoals bij de meeste Amerikaanse merken en Fiat, dan haak ik af.

@willeme die Leon voldoet toch nooit aan de eisen als een 3 serie weg moet omdat ie te klein is. Mijn voorkeur zou naar de Peugeot uitgaan.

@mercedesbenze350cdi: menig c-segment stationwagen is ruimer en praktischer dan een 3-serie. Premium auto’s uit het d-segment zijn over het algemeen ronduit klein.

@mercedesbenze350cdi: de Leon is ruimer dan een 3 serie en A4 (k spreek uit ervaring)

Toyota Corolla touring sports hybrid, 2.0 premium.

@toyotavenray: Hij wil geen premium.

@toyotavenray hij wil geen saaie auto bedoel je.

@erikabarth De Toyota Corolla geeft mij nog altijd een harde plasser hoor…

@Ot92: grappig, bij het gros van de berijders heeft ie eerder een zaaddodend effect..

@variomatic: dan loop je denk ik achter.Ik weet het…2020 is het corona jaar maar kom aub terug uit 1998 ?

@ot92 lukt dat nog als bejaarde?

@erikabarth Sarcasm motherf*cker do you speak it, zou Samuel L Jackson hebben gezegd.

Hoogbejaard en het libido van een hitsige puber hier.

Ik wil het niet weten

@toyotavenray: en is een c-segmenter (net als de Seat), en de zoektocht ging naar een d-segmenter toch?

@toyotavenray: Precies wat ik dacht en dan nog bijna 3 jaar garantie ook.

Knappe auto kopen, heb je geen garantie nodig.

Waarom geen 2e hands kia ceed sportwagon, kan je nog kiezen tussen automaat of handgeschakeld en zit prima in de opties. Zoals deze bijvoorbeeld: https://www.vanmossel.nl/voorraad/s/218855-kia-ceed-sportswagon?tabSelect=Koop Auto komt uit 2019 dus ook nog 6 jaar garantie.

Dat is C segment. De D segment wagens uit dit lijstje zijn echt een slagje groter en verfijnder.

@thebest07111: zou ik meteen opteren voor de PHEV.

Volgens mij zijn de meeste opties niet zo heel veel ruimer of zelfs kleiner (Leon) dan de 3 touring die hij nu rijdt. Lijkt me met 3 kinderen op de Passat misschien na nogal krap, zeker met zitjes en kinderwagen(s). Skoda Superb geen optie? Zoiets: https://www.autotrack.nl/a/skoda-superb-benzine-2019-49427712 zit ook 4 jaar garantie op.

@nldonaldo: dat is garantie waarbij je met PON te maken krijgt. Daar heb je erg weinig aan.

@spideriv: lul niet zo slap, het is vier jaar FABRIEKSgarantie, dat is iets anders dan de occasiongarantie die door Pon wordt verstrekt en (net als overigens bij andere fabrikanten) meer uitsluitingen kent. De +2 jaar verlengde fabrieksgarantie kun je tegenwoordig bijkopen bij Skoda als de auto nieuw wordt aangeschaft en deze extra garantie is overdraagbaar. Van Pon ben je pas afhankelijk als de garantie is verlopen, hun coulancebeleid heeft ze echter geen beste reputatie opgeleverd.

@variomatic: geen potentie problemen hoor. Fabrieksgarantie van VAG wordt via VAG dealers en dan namens de fabrikant door PON afgehandeld. Je hebt dus al snel met die geweldige PON organisatie te maken. Voor mij iig reden om nooit meer een auto van dat concern te rijden.

@spideriv: fabrieksgarantie is geen speld tussen te krijgen, ook niet door willekeurig welke importeur. Pons reputatie is louter slecht door gevallen waarbij vlak na de afloop van de fabrieksgarantie nul coulance werd geboden. Alleen op dat vlak zitten ze zelf aan de knoppen. Importeer je een Passat uit Duitsland met drie jaar bijgekochte fabrieksgarantie tot vijf jaar? Zelfs dan heb je in Nederland diezelfde vijf jaar volledige garantie, daar is -nogmaals- geen speld tussen te krijgen.

@variomatic: heb zelf en wat naasten andere ervaringen. @lekbak ook lees ik. Andere spelden waarschijnlijk.

@variomatic: ten eerste heeft pon voor zover ik weet de fabrieksgarantie afgekocht en overgenomen bij de personenwagens.

Daarbij is mijn persoonlijke ervaring met pon Caterpillar dat garantie op papier verre van garantie is in de praktijk. Vooral kleine zaken worden gewoon keihard geweigerd. En voor een paar duizend euro is er niemand die naar de rechter stapt dus niemand doet ze wat. Toen de hele motor in de soep liep ter waarde van enkele tonnen deden ze niet moeilijk, heel apart. Maar toen hadden ze ook beslist geen keus.

@lekbak: de garantievoorwaarden worden door VAG opgesteld en als Pon zich daar niet aan conformeert kun je bij de geschillencommissie van VAG aankloppen, iets wat overigens bij iedere autofabrikant geldt. Of je schakelt je rechtsbijstand in.

@variomatic: “of je schakelt je rechtsbijstand in”. Jaja, en dan ben je een paar jaar bezig en ben je alsnog tien keer de oorspronkelijke schade kwijt aan juridische kosten.

En dat is precies waar pon op rekent. Een enkeling zal er maar werk van maken maar het overgrote deel vind het teveel moeite en/of heeft er het geld niet voor. Want een verzekering dekt ook maar weinig als het er op aan komt.

@SpiderIV gelul! stemmingsmakerij! deze garantie is wettelijk!

@erikabarth: tjonge @variomatic met: lul niet zo slap en jij met deze reactie. Wat fel allemaal. Of het wettelijk is of niet is geen garantie dat het gevolgd wordt. De firma PON heeft redelijk overtuigend bewezen de wet niet secuur te volgen. Maar uiteraard kan je je recht altijd proberen te halen. Of je de tijd en energie daarin wilt steken met PON als tegenstander is de vraag. Voor mij heel simpel: nooit een VAG product.

@SpiderIV Wederom aannames en stemmingmakerij, vw scoort keurig qua betrouwbaarheid. En nogmaals onder garantie valt, niet uit te komen!

@spideriv: omdat door dit soort fora dit soort dingen een eigen leven gaan leiden. Het gros van de klachten over pon gaat van oudsher om coulance aanspraken na het verlopen van de fabrieksgarantie. Vervolgens kakelt iedereen elkaar maar wat na en onstaat het beeld dat je zelfs in de fabrieksgarantie aan de goden bent overgeleverd bij Pon. Als je dat wil geloven: prima. Ik vind het naïef om daar een auto voor te laten staan, zeker nu je die fabrieksgarantie tot het vijfde jaar kunt verlengen. Allicht kun je wel selecteren op merken die wel een ruimhartig coulancebeleid na de fabrieksgarantie hanteren zoals bijv Mercedes.

@nldonaldo: echt veel voor je geld inderdaad! En meer beenruimte achterin is handig voor de 3 kinderen

@nldonaldo: worden je ook zo triest van zo’n doodsaai interieur ? Prima auto, waarschijnlijk ook te vinden met licht interieur en dan zeg ik: doen!

@nldonaldo De Superb is niet meer zo heel veel groter dan de huidige Passat. Idd wat @spideriv zegt. Garantie bij PON kan je beschouwen als geen garantie.

@ot92 echt onzin! wettelijke garantie kun je niet onderuit, ook niet als je pon heet. Pure stemmingsmakerij, PON/VW heeft in zijn slechte jaren met de TSI/DSG genoeg vervangen onder volledige garantie.

@erikabarth Jawel, ze komen er wel onderuit. Ze vertellen je dat het een producteigenschap is, einde discussie. Overigens, aan de wettelijke garantie (6 maanden na aankoop 2de hands auto) zitten ook haken en ogen aan. Even opzoeken en dan snap je wat ik bedoel.

@Ot92: appel met peren.. de 6 maanden occasion bovag garantie is iets anders dan de fabrieksgarantie. Die laatste is bij alle merken wettelijk veel uitgebreider. Bij occasiongarantie gaat het om wat je logischerwijs mag verwachten van een reeds gebruikt product.

@variomatic Ik heb ook nergens gezegd dat occasion bovag garantie hetzelfde is als fabrieksgarantie. Dat maak je er zelf van. Het is een feit dat je met garantie kwesties waar PON bij betrokken is veel gezeik met zich mee zal komen. PON koopt een auto in zonder garantie en verkoopt de auto met zijn eigen garantiebeleid. Vandaar dat je in Duitsland veel makkelijker iets voor elkaar krijgt bij de dealer. Dat de garantie op een Vw/Audi/Seat/Skoda niet deugd komt puur door de service van PON. Ik kan je wel iets grappig vertellen over de 6 maanden bovag garantie. Ikzelf kocht een jaar terug een Passat. Hier is letterlijk alles aan vervangen wat in die 6 maanden stuk ging. Of dat normaal was bij de 3,5 jarige leeftijd van de auto maakte niet uit. Ik was nooit te spreken over de dealer groep met die naam, maar over die ene vestiging ben ik zeker te spreken.

@Ot92 is gewoon niet waar wat je hier zegt. In de jaren dat ik VW heb gereden heb ik toch best wel eens aanspraak op de garantie moeten maken. Tot een compleet nieuw blok aan toe in het geval van de de 1e generatie TSI! Pure stemmingsmakerij die je hier bezigt, een kapot gelopen motor of dsg een product eigenschap??? Mijn vaste VW dealer heeft altijd alles keurig opgelost en in mijn omgeving zie ik niet anders.

Nou dan heb jij blijkbaar mazzel gehad met de garantie. Volgende keer toch maar iets degelijkers kiezen; een Renault of een Alfa Romeo ofzo.

Wederom stemmingmakerij. Niets geen geluk gewoon zoals het hoort.

@erikabarth: het is niet waar omdat jij een andere ervaring hebt????

@SpiderIV Klopt en omdat ik dik 20 jaar een tevreden Vw audi klant ben net als vele mensen binnen mijn kennissen kring door het hele land en weet hoe het er aan toe gaat. Dus hou op met onwaarheden te verspreiden.

Voorkeur Passat? Mooi, ik kan u wel wat advies geven op dat gebied.

Sla de 1.4tsi, 1.5tsi en 1.8tsi over als je persé een automaat (Dsg) wilt hebben. De droge Dsg7 is een belabberd bak. Standaard rijd die bak bijna altijd in de 2 weg waardoor ie constant met een slippende koppeling optrekt, dit zorgt ervoor dat de koppeling best hard slijt. Hierdoor kan het voorkomen dat je ‘m om de 30 a 50dkm moet vervangen. Als dit bij uw Eos is voorgekomen, dan weet u nu waarom. Opzich is het probleem op te lossen door de bak te tunen, maar het blijft nog altijd een bak die niet zo heel fijn is. Ga voor de 2.0tsi, het liefst voor de 2.0tsi met 280pk (4Motion), dat is namelijk een Golf R/Audi S3/Leon Cupra motor. Met een chippie zit je al gauw boven de 360pk. De 190pk en 220pk zijn ook wel prima, maar met zo’n budget zou ik het wel weten. De natte Dsg6 (natte Dsg7 in een later stadium) die onder de 2.0tdi en 2.0tsi’s hangt is een veel degelijker bak. Wel zou ik adviseren de bak op zijn minst te laten tunen door een VAG tuner (JD bijvoorbeeld), dan ben je van dat domme schakelgedrag af.

De Passat B8 zelf is een heerlijke reisauto. Ikzelf heb er ook 1. T.o.v. het vorig model (B6/B7) rijd ie een stuk beter naar mijn idee, een stuk dynamischer. Het blijft wel een gezinsauto, verwacht geen auto waarmee je heel hard door strakke bochten kan. Als je rondkijkt naar een Passat, kijk dan wel naar 1 die het meest voldoet aan je eisen, want bij de nieuwere Passat kan je niet zomaar even iets inbouwen. Dit kon voorheen wel, maar tegenwoordig zit er component beveiliging op waardoor dit niet zomaar zo even gaat. Kleine dingetjes kan je wel doen, zoals ambiente verlichting, achterrijuitcamera, elektrisch inklappende spiegels, het schermpje van de multimediasysteem (2015/2016) vervangen door 1 van een jonger exemplaar (2017-heden). Verder kan je wel je interieur en stuur vervangen, maar heel veel meer gaat het niet worden.

Mocht u vragen hebben, stel ze gerust. Ik zal mijn best doen ze te beantwoorden.

Mijn Passat 1.4TSI DSG B8 rijdt altijd weg in ‘D1’ hoor? Weet niet waar je het over hebt eerlijk gezegd,

@mrmark1337: rijdt weg in D1 en op 3km/u gaat ie naar D2, waardoor er geen vermogen is om de motor rond te krijgen. De 1e dient echt enkel om van de plek te komen bij een DSG. Doordat ie zo vroeg naar 2 gaat moet de koppeling van de 2e 4e 6e versnelling te hard werken

Kia of Seat. De Kia is een stuk groter. De Seat een stuk leuker om mee te rijden.

Vreselijk dit soort auto’s, gewoon voor een knappe F10 serie gaan.

Een BMW uit de Huisselectie heeft 24 maanden garantie. Als het hart BMW zegt, waarom niet?

@erikabarth: Lekkere snob van me, in je Lotus met bejaardenmotor. :-)

Renault Talisman. Mooi, stijlvol, betrouwbaar, compleet en ruim.

Overigens de kofferbak van een Passat is 582 en die van de Talisman 572, niet zo een groot verschil dus.

Ook een Espace V is een niet te versmaden optie!

Oh wacht, als je er nog een milletje of vijf extra er tegenaan gooit, koop je gewoon een gloednieuwe Talisman 140 of 160pk. Die wagens zijn echt heel voordelig geworden!

Ik mis de Subaru Outback in dit lijstje. Fijne en super betrouwbare techniek, ruim en weer eens wat anders dan alle voorspelbare keuzes uit bovenstaand lijstje.

@milvus: zolang je de boxer diesels maar overslaat

Nou ik dacht als eerste aan een Octavia. Staat die niet in het lijstje en ook niet in de suggesties. Zowel mijn zus als zwager hebben er 1 en die heb ik beiden als advies heb gegeven (eisen: ruim, van A naar B, betrouwbaar) en ook toevallig gereden. Overigens; één met het 1.0 liter met 115pk motortje en handbak, dan weet je gelijk weer dat het leven niet voorbij flitst maar echt wel even duurt allemaal. De andere (model 2020) met de 1.5TSI met DSG en 150pk. Prima cruisen, maar bij plankgas klinkt/voelt het allemaal niet indrukwekkend maar het is niet traag. Ligt ook een beetje aan je referentiekader natuurlijk, misschien ben ik wat verwend.

Wel even een stapje terug qua dynamiek tov een 3-serie, echt leuk sturen doet het niet. Maar wel een ‘jump’ qua grootte vergeleken met de 3-serie. Een Passat is dan bijna premium te noemen tov de Skoda. Maar geen gekke auto. Heel rationeel, laat ik het daar op houden. Gelijk een stuk verstandiger dan een Renault met wat Franse karaktertrekjes, as you know what I mean.

Wat is dan de reden om niet “premium” te zoeken?

Als premium underdog kan je (in België tenminste) een mooie S/V90 bij de dealer vinden met 2-3 jaar garantie. Zelf werkend bij een Volvo dealer zie ik dat je koopjes kan vinden in deze klasse.

Met 25k km per jaar zou ik eerder geneigd zijn om diesel te kiezen (als je tweedehands koopt). Juist door heel het gedoe rond diesel zijn de tweedehandsprijzen enorm gedaald en kan je interessante deals doen. Terwijl het verbruik lager ligt. Bij het tankstation waar ik kom staat diesel trouwens al enkele maanden +/- €0.20 goedkoper dan euro 95, wel in België. Tenslotte zijn de verschillen in belastingen tussen diesel en benzine (in Belgie) verwaarloosbaar, toch tot en met 2.0l motoren. In totaal komt de tco in deze situatie beter uit voor diesel.

@fuxhound: België is Nederland niet. Diesel is hier veel zwaarder belast dan benzine en dat maakt dat het omslagpunt bij dit soort auto’s al snel voorbij de 30k per jaar ligt.

@lekbak: ik verwacht ook wel dat de diesels de komende jaren weggepest gaan worden hier. Ik zou het een spannende koop vinden.

Vanuit rijdersauto BMW eigenlijk een optie: ruime Ford Mondeo Wagon of Focus Wagon?

Wegblijven bij VAG en DSG als je (prive) koopt. Toyota, Kia, Hyundai, Subaru, Mazda zijn ook prima.

@pjoes Ik heb een stukje geschreven m.b.t. VAG en DSG. Als je dat even doorneemt, dan snap je welke DSG je vooral niet moet hebben. VAG auto’s zijn prima, zo lang je de juiste model te pakken hebt. Dat zijn meestal de modellen met de grotere motoren.

De Kia Optima, Renault Talisman en Opel Insignia spreken mij het meeste aan. Ze bieden veel waar voor het geld, en zijn goede auto’s. Op de Kia heb je 7 jaar, de Renault 3 jaar, en de Opel 2 jaar garantie. Met de Kia en Renault heb je dus het meeste zekerheid.

Dacht gelijk aan de Mazda 6 , mooiste uit dit rijtje en rijden echt super!

30k voor een stel hondehokken??

Vreemd nu is Lexus wel in ene keer premium….

Ook opvallend overal station, maar ik zie het niet terug in de eisen ( of ik lees er 3x overheen)….

Hoe dan ook zou gewoon een dikke Lexus halen, 2 jaar garantie indien gekocht bij de dealer en zorgeloos rijden, zelfs NA de garantie….

Een superb is qua ruimte veruit het beste aanbod. En met een 2.0 tsi zal dat ook wel als een vlotte boot varen. Als het wat sportiever maar toch nog heel ruim moet zijn, een Octavia VRS…

Zowel de Octavia als superb zijn qua koffer ruimer dan de Passat als ik me niet vergis.

Maar in alle eerlijkheid: De zijlijn van de superb (en de nieuwe Octavia) z’n motorkap vind ik een hele erge afknapper. Voor de mooi zou ik eerder naar de optima of talisman gaan.

Als je bereid bent de non “premium” eis los te laten: XF sportbreak… Die staat qua looks voor mij boven alle voorstellen die ik hier gezien heb…

Mocht de keuze nou toch op een Passat vallen; laat je niet al te gek maken door alle DSG verhalen. Ik rij nu een half jaar en 40dkm een 2018 2.0 tdi dsg7 en ik heb nog geen versnelling gemist (auto heeft 70dkm gelopen). Ook de ergocomfort stoelen zijn werkelijk fantastisch. Iets minder top vind ik het r-line onderstel. De superb (2016) die ik hiervoor reed had een instelbaar onderstel, daar zal je veel gelukkiger van worden! Mocht je nu toch voor het r-line onderstel gaan zorg dan voor een set goede banden. Dan kun je nog een klein beetje jagen in bochten.

Voor de lezer; ik ben zelf dus géén VAG-fan, mijn werkgever wel. Ik let dus op ieder piepje en kraakje, maar tot op heden heb ik nog niets gevonden om over te zeuren.

Premium. Lege marketing term. Ik zou altijd de Mazda 6 kiezen uit dit rijtje. Anders een Lexus of Toyota.

Een handgeschakelde BMW 320 EDE is ALLES BEHALVE Premium.

Ik kan t weten. Heb m zelf ook. Vroeger zaten we met drie kinderen van 15, 13 en 7(ongelukje) achterin een BX zonder airco naar Italië. Dan is de dreier toch wel groot zat me dunkt. En anders koop een iets oudere 5 serie. Je betaald je gek aan afschrijving met wat je wilt hebben.

@cloverleaf: ja vroeger waren er ook geen autogordels achterin. Rookte pa en ma zware shag in de auto gedurende diezelfde reis naar Italie en stierven er meer dan 4x zo veel mensen in het verkeer. Er is een reden waarom je tegenwoordig geen drie kindjes meer op een normale achterbank kunt krijgen.

Zal ik dan maar met de beste non-premium auto komen met een hoop garantie? Toyota Camry 8J/150000km

Zou persoonlijk eens bij een nette jonge Mercedes E-Klasse kijken. In Estate of sedan uitvoering en bij de dealer. Deze zijn zeer ruim, supercomfi, degelijk en betrouwbaar en de vaste kosten zijn te overzien. Succes!?

Op de Kia Optima zit nog 6 jaar fabrieksgarantie, en de auto is ook relatief zuinig, op de Renault Talisman zit nog 2 jaar fabrieksgarantie, en beide auto’s staan bekend als fijne, goede en betrouwbare auto’s.

Een VW Passat is een ruime en comfortabele auto, maar stond in vrijwel alle betrouwbaarheidsonderzoeken in de onderste regionen. De VW Passat tm 2014 was bij het laatste onderzoek van de Consumentenbond met afstand met een 1,4 als score de slechtste auto op de markt. Het nieuwe model zal denk ik wel beter zijn, Maar als ik zoveel geld zou uitgeven voor een privé auto, dan zou ik zeker voor meer zekerheid kiezen.

@net10: je zegt ‘Passat stond in vrijwel alle betrouwbaarheidsonderzoeken in de onderste regionen..’ nou, interessant, waar haal je die wijsheden vandaan? Wil je de bronnen dan ook vermelden? Ik zal je vast wat op weg helpen:

1. Adac pannenstatistiken: vanaf 2013 bovengemiddelde score, in 2017 gemiddelde score: https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=5&pstatid=11 2. duurtesten Autozeitung, AMS en Autobild: zeer hoge scores: https://www.autobild.de/artikel/vw-passat-variant-150.000-kilometer-dauertest-13922539.html en https://www.autozeitung.de/vw-passat-2-0-tdi-dauertest-183972.html en https://www.auto-motor-und-sport.de/test/vw-passat-gte-variant-dauertest-100000-km/ 3. JD Powers (USA) klanttevredenheid (dus subjectief): zeer hoge 80-83% scores vanaf 2016 model, op een zelfde niveau als de Camry: https://www.jdpower.com/cars/2020/volkswagen/passat 5. Consumentenbond: gebruikerservaringen dus subjectief, geen gegevens van het >2015 model Passat, alleen van het model daarvoor. nergens staat hoeveel van dat oude model Passat-eigenaren er zijn ondervraagd (!?). Bovendien lijkt er geen rekening te worden gehouden met hoeveel er zijn verkocht van een merk of een type en hoeveel kilometers er mee wordt gereden, en wat dat eventueel doet met de statistieken. Ze ondervragen 8000 autobezitters in totaal. Is dat een representatieve steekproef voor die paar modellen waar ze vervolgens een uitspraak over doen? Neen. Statistici werken niet bij de Consumentenbond, alleen mensen die weten hoe je clicks genereerd op een website. Over de Optima en de Talisman levert de consumentenbond nul gegevens (geen of te weinig respondenten) dus daaruit valt ook al niet af te leiden of die ‘beter’ zijn dan de Passat volgens de prutsmethodiek van de Consumentenbond..

Ik zie iig graag een link naar al die lijstjes waar de huidige Passat dan onderaan zou bungelen, ik kan ze niet vinden.

Evengoed valt er op dit soort onderzoeken het nodige af te dingen: – Dekra is itt ADAC bijvoorbeeld na 10 jaar gestopt met de pannenstatistieken omdat er teveel automerken waren waarvan de licentiegarages (bewust?) de auto’s eerst zelf gingen keuren en repareren vóór ze naar de duitse APK Dekra stations gingen. Gevolg is dat je over relatieve betrouwbaarheid of kwaliteit geen uitspraak meer kunt doen. – een duurtest is een momentopname van één auto. Zegt statistisch ook niks. De Kia Optima kwam er bijvoorbeeld bij Autobild slecht uit door twee stevige mankementen net aan het einde van de 100dkm test. Maakt dat alle Optima’s slecht? Nee dus. – vergeet niet dat de Passat in ongelofelijk grote volumes is verkocht waardoor er veel meer gegevens van voorhanden zijn dan bijv. een in DE nauwelijks verkochte Optima. Met Passats worden ook heel veel kilometers gereden, niet altijd even zachtzinnig door het overgrote aandeel aan lease. Dit bijv. in tegenstelling tot een Yaris die verhoudingsgewijs ‘amper buiten komt’ en veel particulier wordt gekocht (en dito behandeld). Is de Yaris dan beter dan de Passat? Ook dat is te kort door de bocht. – Zijn Aziaten beter? Kia/Hyundai schrijft gigantische bedragen af (ook weer in 2020) door jarenlange kwaliteitsproblemen met een aantal motorenseries. In Amerika zijn mega boetes opgelegd wegens het onder het tapijt vegen van die problemen en terugroepacties teveel te beperken. En toch kakelt iedereen elkaar klakkeloos na dat het ‘betrouwbare’ auto’s zijn. In de Adac statistieken staan ze met maar 5 modellen (van de rest niet genoeg gegevens om uitspraken te doen, lees je mee Consumentenbond?) die pas vanaf bouwjaar 2014 uit de onderste regionen opkruipen. Ze lijken dus nu pas beter te worden als je pannenstatistieken als de heilig graal ziet.

Resumé: één zwalum maakt nog geen lente en echt 100% betrouwbare, objectieve bronnen over hoe goed of slecht auto’s zijn bestaan niet. Wat al helemaal niet helpt zijn de vele dooddoeners die je op fora vindt gebaseerd op wat onderbuikgevoelens (‘me buurman ze golluf ging stuk’) of headlines van nietszeggende onderzoekjes. Grosso modo kun je wel stellen dat auto’s waar niets op zit dus ook minder snel stuk gaan (open deur) en dat alle merken momenteel al jaren moeite hebben met strenge emissie eisen met als gevolg veel gezeur met EGR kleppen, inwendige vervuiling van de motor etc.

@Willeme: excuus voor de lap tekst, ik heb verder niks met VW en ook niet met een Passat, maar Joachim heeft daar een voorkeur voor en kan er erg slecht tegen dat hier dan weer allemaal ongefundeerde adviezen de ronde doen waar je spontaan voortaan het OV van pakt in plaats een auto koopt die je gewoon goed bevalt, mooi vindt, lekker zit etc. Pech kun je altijd hebben, gewoon kopen waar je vrolijk van wordt.

@Variomatic: en??? Daalt je bloeddruk vanaf nu? Overigens als je PON de 30 laatste reacties van je op Autoblog laat lezen dan hebben ze ongetwijfeld een baantje voor je. (Reageren op PON items op sociale media bv, wel ff minder tikfouten maken dan). Succes!!

@net10: stemmingmakerij. Je zegt zelf, “de Passat tot 2014” dit model Passat is de nieuwe die niet te vergelijken is met de voorganger.

Ik heb persoonlijk de Opel Insignia gehad, de topuitvoering. Qua uitrusting completer dan een pré-facelift Superb en vergelijkbaar met een Passat. Uitstekende zetels (AGR-gecertificeerd) met verwaarloosbare massagefunctie maar wel erg prettig als je op vakantie gaat.

De ruimte is genereus en het gevoel is goed. Rijden doet de Insignia goed, maar conservatief.

Wel fijn is dat je snel veel leuke opties hebt: head-up display, Apple/Android Carplay, matrix LED-koplampen, achteruittijcamera of 360° camera, adaptieve cruise control, allerlei safety functies, enz.

Heb er meer dan 100.000km mee gereden tot ik van job veranderde (was een firmawagen) en zelfstandige werd. Heb toen een BMW 525D Xdrive F11 gekocht tweedehands. Hoewel dat, zeker qua motor, een fijne wagen was vond ik het verschil met de Insignia echt niet zo groot. Eerlijk: ik had beter een jongere Insignia gekocht dan de BMW.

Nu heb ik een zaak opgestart en een Volvo V90 besteld. Maar qua prijs/kwaliteit zou ik ook een Passat of Superb overwogen hebben. Al heeft de Passat een streepje voor omdat die wat moderner is dan de Superb. Persoonlijk had ik de Superb overwogen als het nieuwe model er al was geweest.

Maar uit dit lijstje zou ik kiezen tussen de Passat en de Insignia.

Op mijn werk hebben wij 14 auto’s, alle sedan, die door 40 collega’s gebruikt worden. Niemand heeft een eigen auto, je pakt gewoon een beschikbare sleutel. Ons wagenpark is nu ongeveer 1 jaar oud en bestaat uit:

Opel insignia: prima wagen, ruim zat, rijd ook gewoon prima, ik vind alleen de achterkant te week, de auto straalt doe maar normaal dan doe je al gek genoeg uit. Dat straat hij qua interieur ook uit, prima maar niet bijzonder. De Opel is het meest dorstig. Kortom prima reis auto maar totaal niet spannend.

Ford Mondeo: wij rijden de hybride, persoonlijk vind ik het exterieur erg mooi, hij rijd ook prima, deze is heel prettig om lange afstanden mee te rijden. Het interieur vind ik wat druk en werkt niet heel intuïtief. De bak is volgens mij een cvt wat ik niet heel prettig vind. En groot nadeel de batterijen slokken heel veel ruimte van de kofferbak op.

Mazda 6: er mooi gelijnde auto, hij geeft het gevoel met iets bijzonders op pad te zijn. Keurig interieur. Wel vind ik de bak wat zenuwachtig die vaak voor hogere toeren kiest. Hierdoor heb ik altijd het idee dat de auto meer show als go is. Qua onderstel voelt de auto prettig lichtvoetig.

VW Passat: qua exterieur vind ik hem saai, wel straalt hij iets statigs uit. Ook qua rijden geeft hij het gevoel met een kloeke statige auto onderweg te zijn. In het afgelopen jaar is dit de meest populaire auto onder de collega’s, het ding heeft nu bijna 80000 gelopen en los van onderhoud geen mankementen de dsg vind ik een fijne bak.

Kia Optima: een plekje onder de Passat qua populariteit. Mijn favoriet ik vind de auto qua exterieur mooi, is behoorlijk ruim, de Kia geeft qua rijden een gevoel met een degelijk product onderweg te zijn, wat ik hier extra prettig bij vind is dat de auto wat lichtvoetiger is. Kortom hij heeft het degelijke van de Passat en het lichtvoetige van de Mazda. De bak doet precies wat hij moet doen.

Wij hadden voor korte tijd ook een Citroën C5 air cross en een Renault grand scenic, beide auto’s hadden constant problemen voornamelijk electronisch. Zo gingen er ineens geen ramen meer open, schakelde de bak (elektrische aansturing) bij stilstaand voor een stoplicht naar een hoog verzet waardoor de auto uitviel. Sensoren die storingen gaven enz enz enz. Daarop is door de lease maatschappij besloten de auto’s na 2 maanden in te nemen en ons te voorzien van een van bovenstaande.

Hopelijk lees je door de regels door dat ik zeker de Kia Optima kan aanraden! Echt een hele fijne ruime goed sturende auto die naar mijn mening er goed uit ziet!

Uit de aanvraag spreekt een enorme aversie tegen risico. Maar wat je hiermee vooral bereikt is de zekerheid dat je sowieso flink gaat afschrijven. Als je eigenlijk een 5-serie wilt, waarom koop je geen 520i voor 20k, en bewaar je de resterende 10k voor onderhoud voor de komende 5 jaar. Ik denk dat je dan per saldo goedkoper uit bent, en een fijnere auto rijdt.

@frederik: als je een aversie tegen risico hebt koop je een vd laatste Toyota Avensis stations. Erg saai maar je loopt weinig risico :-)

Eigen voorkeur denk ik een passat GTE.. Maar zou ook even de skoda Superb proberen… Als je zekerheid wilt.. Lekker de mazda 6. De meest bijzondere auto uit dit rijtje.. Waarschijnlijk wat goedkoper in onderhoud (zeker als je hem nog een poos wilt houden). En wat dynamischer..

Zou toch ook serieus naar een beetje motor in je auto kijken. Die müsli blokjes van 1.5/1.6 etc in een auto van tussen de 1500/1800 kg leggen geen zoden aan de dijk.

De Mazda zou denk ik mijn keuze zijn. Of de Mondeo. Maar zeker geen 1.weinig motor met een zwaardere carrosserie

Ik was voor de Insignia of de 508 gegaan, Talisman of Espace is ook een optie

@ Variomatic Op elk onderzoek valt wat af te dingen, er wordt hier aangegeven dat betrouwbaarheid heel belangrijk is. Dan lijkt mij een VW Passat niet de beste keus. Je hebt ook geen lange fabrieksgarantie meer zoals bij de Kia Optima en Renault Talisman, dat geeft toch veel meer zekerheid.

Een VW Passat heeft vele kwaliteiten, en is een hele goede gezinsauto, maar op lange termijn is volgens verschillende bronnen de betrouwbaarheid niet het sterkste punt.

In het onderzoek uit 2020 van de Consumentenbond was de Passat de slechtste auto met een 1,4. In het onderzoek van Whatcar uit 2019 hoorde de Passat diesel bij de slechtste 7 auto’s met een betrouwbaarsscore van 59,9 %. En bij de cijfers van Warenty Direct scoort de Passat slecht met een score van 143, en is een van de slechts scorende auto’s in zijn klasse. De Mazda 6 en Toyota Avensis scoren bv 60, de Mondeo 80, en Laguna 86.

Als je met eigen geld een auto koopt wil je graag een goede auto, die je niet voor dure verassingen plaatst.

De betrouwbaarheid van een auto wordt zeker ook bepaald hoe je er mee omgaat, en of de auto goed onderhouden wordt. Ik zou een VW Passat dan ook niet afraden.

@net10: leuk, nog een keer dan: 1. Consumentenbond: score betreft een ander model dan waar het hier over gaat, het model tot 2015 en zoals al ik al aangaf en de bond wil niet zeggen of het oordeel is geveld op basis van 2, 3, 10 of honderd Passat rijders. Wil je hier toch als een blind paard conclusies aan verbinden dan moet je dat vooral lekker blijven doen; 2. Whatcar: in het 2020 onderzoek scoort de Passat overall dan ineens weer 92%.. dit is echter weer een een klanttevredenheidsonderzoek dus subjectief. Het aantal respondenten per model vermelden ze nergens dus moeilijk om er echt conclusies aan te verbinden. In totaal ondervragen ze maar 13000 autobezitters, Dat is vergeleken met de hoeveelheid data waar de ADAC op zit echt een lachtertje zo weinig. Die 59.9% van de diesel in 2019 kan op basis van één respondent zijn met een maandagmorgen auto. Dat de percentages zo uiteen lopen wordt mogelijk veroorzaakt door een laag aantal respondenten, waardoor uitschieters de eindscore sterk beïnvloeden; 3. De 143 punten van warranty direct (al een wat interessantere partij op dit vlak met objectieve data, wel alléén UK, combi van panne en defecten) heeft helaas ook weer alleen betrekking op het model tot 2014, van het huidige model dat hier bevraagd wordt hebben ze nog niet genoeg gegevens, ze publiceren pas vanaf 50 auto’s van een specifiek merk/model en dus publiceren ze tot die tijd niet (zoals het hoort).

Ik kan er nog geen chocolade van maken..sorry

Heel benieuwd waar de keus uiteindelijk op zal vallen. Alle reacties doorgeploegd hebbend, lijken de Passat en Optima de sterkste ‘contenders’, voor de VW aannemende, dat de vroegere DSG-problemen inmiddels definitief tot het verleden horen.

De Talsiman met de TCE225 motor is een 1.8 in plaats van een 1.6. Maar dat doet er verder niet heel veel toe. Ik zou gaan voor de Cupra, maarja, dat is niet heel praktisch.

@jonascarphotography: meer als praktisch genoeg. Dat merk ik hier met 2 kids. Ruimte op de achterbank is dik voor elkaar, ze klagen helemaal niet. Moesten er nu 3 kinderzitjes moeten staan, dan wordt t krapper, maar dat heb je in alle voorgestelde auto’s. Dan moet je een MPV of suv hebben met 3 apparte, evenbrede stoelen achterin.

Voor mij de semi Yolo. Been there done that. Fantastische auto, zowel op het sportieve als het comfortabele gebied. Ja een talisman of Mondeo is comfortabeler, maar in z’n geheel minder leuk. De Cupra “klopt” gewoon. Nu bijna een jaar verder nog geen kilometer spijt van gehad.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

© 2004 – 2022 Autoblog · Powered by Truer than North