Drie inzichten om klantgericht in te zetten op duurzaamheid - CustomerTalk

2022-06-25 01:41:43 By : Ms. Selvy Wu

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

De effecten van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne versterken het besef bij de consument dat koopgedrag directe impact heeft op de wereld om ons heen. Lege schappen, hoge energierekeningen en berichten over een uitgeputte aarde laten weinig mensen onberoerd. Toch zit er nog een gat tussen besef en gedragsverandering. Voor bedrijven liggen er kansen op dit gebied. Zij kunnen bewuste klanten voor zich te winnen, door minder in te zetten op consumentisme. Marije Gast, Lead van het Experience Design Team bij Accenture Song Nederland, deelt daartoe drie inzichten.

De roep om duurzaamheid is groot. Veel bedrijven zien dat ook en zetten vol in op circulaire productie en schoon vervoer. Om meer impact te maken, is het interessant om ook het gebruik van producten en diensten duurzamer te maken. Dat betekent in de praktijk ook duurzaam gedrag van consumenten stimuleren. In de modewereld zetten bijvoorbeeld steeds meer luxemerken in op een tweede leven van gebruikte kleding. Ook fast fashion merken, zoals H&M, zetten initiatieven op. Bijvoorbeeld door collecties niet alleen te verkopen, maar ook te verhuren.

Consumenten verwachten dat bedrijven deze initiatieven en verantwoordelijkheid nemen. Zeker jongere generaties stellen hoge eisen aan de merken waar ze hun spullen of diensten afnemen. Het kantelpunt naar bewuster produceren en gebruiken, lijkt daardoor in zicht te komen. Het is interessant voor bedrijven om te ontdekken hoe ze dat punt sneller dichterbij kunnen brengen. Dus niet alleen zelf duurzamer opereren, maar klanten in staat stellen duurzamer te consumeren. Drie belangrijke inzichten kunnen dit proces versnellen.

Innovatie was lang gekoppeld aan het uitvinden van nieuwe producten. Bedrijven prikkelden klanten met een nieuwere versie en extra features ter vervanging van een oud model, maar innovatie en meerwaarde creëren kan ook anders. Bijvoorbeeld door in het ontwerpproces de mogelijkheid tot reparaties al mee te nemen. Fairphone doet dat met een modulaire smartphone. De opkomst van ‘right to repair’ voor technische apparatuur onderstreept deze beweging. Verder zet de EU wetgeving in op universele laadkabels voor elektronische apparaten. Op die manier gaan innovaties hand in hand met gebruiksgemak en minder impact op de natuur.

De ontwikkeling van regeneratieve bedrijfsmodellen helpt consumenten met de transitie van kopen en weggooien naar het maken van duurzame keuzes. In de retailsector is al veel aandacht besteed aan duurzaam produceren en ook de logistiek is veelal vergroend. Ook voedselverspilling kan voorkomen worden met behulp van bedrijfsmodellen op basis van lokale productie en dynamische prijsmodellen. Er zijn al verschillende bedrijven in verschillende sectoren die op een slimme manier producten hergebruiken. Een mooi voorbeeld is Niaga, een bedrijf dat recyclebare matrassen, tapijten en meubelpanelen ontwerpt. Al in 2014 ontwikkelden zij samen met chemiebedrijf DSM een nieuwe technologie voor een volledig recyclebaar tapijt. Niaga is continue op zoek naar nieuwe toepassingen en staat dan ook in 2022 op de shortlist van de Circular Awards.

De verwevenheid en onderlinge afhankelijkheid van bedrijven wereldwijd biedt een kans om de krachten te bundelen in ecosystemen. Dat is de manier om grote thema’s zoals klimaatverandering aan te pakken. Naast een klimaatpositieve mindset vraagt dat om een nauwe samenwerking en het delen van ervaringen. Op die manier is het makkelijker om de stap te zetten van schade aanrichten naar concreet herstel. Dan moet je als bedrijf wel weten waar je staat en openstaan voor samenwerking.

Bedrijven kunnen een positieve impact maken door hun producten, diensten en bedrijfsmodellen op een juiste manier aanpassen. Door zichzelf af te vragen hoe gebruikers hun product of dienst duurzaam kunnen gebruiken. Daarmee geven ze de consument een duwtje in de rug. Dat is de basis om echte veranderingen door te voeren en het positieve kantelpunt sneller te bereiken.

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.