Hyundai IONIQ 6 voor het eerst in Nederland! - Sneak Preview VIDEO

2022-09-10 14:35:51 By : Mr. Gawain Tang

De Hyundai IONIQ 6 is het meest aerodynamische model dat Hyundai tot op heden heeft geïntroduceerd, met een indrukwekkende 0,21 cW luchtweerstandscoëfficiënt. Dat is een betere score dan de Mercedes-Benz EQE. Voor het eerst is de IONIQ 6 in Nederland. Een mooi moment om deze bijzondere elektrische auto eens onder de loep te nemen.

De IONIQ 6 is het tweede model onder Hyundai’s nieuwe sublabel IONIQ. De IONIQ 5 ging de ‘zes’ voor. Het model met het cijfer ‘5’ oogt lekker retro. Deze ‘6’ is overduidelijk meer futuristisch vormgegeven. Er zijn meer ronde vormen toegepast. Zo hebben de modellen ieder hun eigen karakter. Beide modellen zijn gebouwd op Hyundai’s Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Met een lengte van 4.855 mm in combinatie met een breedte van 1.880 mm en een hoogte van 1.495 mm is de IONIQ 6 echt geen kleintje. De extreem lange wielbasis komt uit op 2.950 mm.

Hyundai spreekt bij de IONIQ 6 over een heuse Electrified Streamliner gezien het druppelvormige ontwerp. De auto is zeer aerodynamisch vormgegeven om een zo groot mogelijk rijbereik te realiseren. Want minder luchtweerstand resulteert in een groter rijbereik. De luchtweerstandscoëfficiënt van de IONIQ 6 is zelfs gunstiger dan die van een Mercedes-Benz EQE: 0,21 cW voor de Zuid-Koreaan versus 0,22 cW voor de Duitser.

Om de luchtweerstand nog verder te verbeteren levert Hyundai ook zijcamera’s die de gebruikelijke glazen spiegels vervangen. Aan de binnenzijde van beide voorportieren monteert Hyundai dan kleurendisplays. Leuk voor de liefhebbers, maar met spiegels is ook niets mis natuurlijk.

Als die Hyundai IONIQ 6 dan echt zo efficiënt is, dan moet je dat natuurlijk ook terugzien aan de actieradiuscijfers, toch? Laten we eens naar de cijfers kijken. De geschatte actieradius van de versie met 77,4 kWh-batterij, 229 pk, achterwielaandrijving en 18-inch wielen komt uit op 610 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Dezelfde batterij, maar dan met AWD-aandrijflijn en 325 pk/605 Nm, komt 570 kilometer ver (WLTP).

In de versie met 53 kWh-batterijpakket wordt de Hyundai IONIQ 6 aangedreven door een elektromotor op de achteras die 111 kW (151 pk) aan vermogen levert. De actieradius van deze variant is nog niet bekend. Wel geeft Hyundai een WLTP-verbruik op van minder dan 14 kWh. Dat komt neer op ongeveer 380 kilometer. Een snellere N-uitmonstering van de IONIQ 6 volgt in een later stadium.

Snel opladen is dankzij de E-GMP-architectuur geen probleem. Met een 350 kW-lader is de IONIQ 6 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent. Dankzij de V2L-functie (vehicle-to-load) kunnen klanten allerlei elektrische apparaten opladen – ideaal op de camping, voor de outdoor-uitrusting, klussen op locatie of als stroomvoorziening tijdens een stroomstoring. V2L is te gebruiken via een apart leverbare adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de auto. Er bevindt zich een tweede laadaansluiting onder de achterbank, voor het opladen van laptop, smartphone en andere apparaten.

Dan is er nog het interieur van de Hyundai IONIQ 6. Dat komt qua design sterk overeen met het interieur van de IONIQ 5. Dankzij de riante wielbasis is er ook volop ruimte aan boord. Bijzonder is de mix aan milieuvriendelijke materialen. Vier voorbeelden…

De voorstoelen – optioneel zijn dit Relaxation Comfort Seats met loungefunctie – zijn ongeveer 30 procent dunner dan de stoelen in conventionele auto’s, zodat de inzittenden meer bewegingsvrijheid ervaren. In het interieur bevinden zich vijf USB-poorten, vier type-C en een type-A. Ook kun je een smartphone draadloos opladen. Op het dashboard sieren twee 12,3-inch grote TFT LCD-displays. Het updaten van het infotainmentsysteem kan gewoon over the air.

Een leuk detail is het systeem Dual Color Ambient Lighting (sfeerverlichting). Er is keuze uit 64 kleuren en zes tweekleurenthema’s. Ook opvallend: op het stuurwiel bevinden zich Interactive Pixel Lights. Die geven informatie over onder meer de rijmodus, spraakherkenning en laadstatus.

De Hyundai IONIQ 6 valt overigens uitgebreid te personaliseren. Er zijn diverse kleuren mogelijk, te weten Abyss Black Pearl, Transmission Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Curated Silver Metallic, Nocturne Grey Metallic, Nocturne Grey Matte, Byte Blue Pearl, Gravity Gold Matte, Serenity White Pearl, Biophilic Blue Pearl en Digital Green Pearl. Voor het interieur is er keuze uit vier kleuren: donkergrijs in combinatie met lichtgrijs, donker olijfgroen met lichtgrijs, zwart met lichtbruin en geheel zwart.

De productie van de IONIQ 6 begint naar verwachting in het derde kwartaal van 2022. De datum van de Nederlandse marktintroductie wordt later bekendgemaakt.

Op AutoRAI.nl vind je alles waar het hart van een autoliefhebber sneller van gaat kloppen. In beeld én geluid van stadsauto tot supercar. Ons team levert je het laatste nieuws, lifestyle & gadgets en nog veel meer.

Elke week de populairste blogs in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!