Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins! - VROOM.be

2022-09-24 14:47:01 By : Ms. Coco Wu

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Kia de spijker op de kop heeft geslagen met zijn nieuwe Sportage: hij wist ons eerst te verbazen tijdens zijn eerste test, alvorens een expertenpanel te overtuigen en de favoriete gezins-SUV van vrouwen te worden in 2022! Maar de RAV4 is ook niet op zijn lauweren aan het rusten. Hij wist meer dan een miljoen mensen wereldwijd te verleiden in 2021. Daarmee was het de best verkochte auto ter wereld afgelopen jaar! Vandaag zijn het de plug-in hybride versies die tegenover elkaar staan in wat belooft een echte titanenstrijd te worden.

Aan boord is er geen twijfel mogelijk dat Kia het meent met de Sportage: dubbele gebogen 12,3 inch-displays, een heel scala aan rijhulpmiddelen, zonder zijn bijna onberispelijke afwerking over het hoofd te zien. Neen, echt, we hebben quasi geen opmerkingen voor de Koreaan. We zouden kritiek kunnen hebben op zijn infotainmentsysteem, dat niet altijd even gemakkelijk te gebruiken is, of zijn ietwat verouderd uitziende GPS. Maar dat is echt muggenziften, zeker omdat de RAV4 op dit vlak niet beter scoort...

Toegegeven, onze testwagen profiteerde nog niet van het nieuwe dubbele scherm van 12,3 inch voor de bestuurder en 10,5 inch op de boordplank, waarvan de productie eind vorig jaar van start ging. Dat verandert echter niets aan zijn uitrusting, die ook hier supercompleet is, en zijn uitstekende afwerking. Dit alles in een iets ruigere sfeer. De twee zijn even goed uitgerust en afgewerkt, en onderscheiden zich dus enkel in hun stijl. En aangezien er over smaak en kleur niet te twisten valt: gelijkspel!

Qua comfort is het geen fotofinish, de Japanse SUV wint zonder twijfel! Het moet gezegd worden dat deze twee concurrenten in dezelfde klasse spelen qua binnenruimte en geluidsisolatie. Het is dus enkel het veercomfort dat ze onderscheidt. En op dit vlak zien Toyota en Kia het duidelijk anders...

Bij Toyota draait alles om gladheid. De RAV4 is een vliegend tapijt, ongestoord door het hobbelige oppervlak van het Belgische wegennet. Een hele prestatie als je weet dat hij ongeveer 2 ton weegt! De Sportage, die nochtans enkele honderden kilo’s lichter is, ligt stugger op de weg. Kia heeft de middenweg proberen kiezen tussen souplesse en dynamiek. Een keuze die hem onvermijdelijk parten speelt als het over comfort gaat.

Onder de kap van de Koreaan vinden we een 1,6 liter-turbo gekoppeld aan een batterij van 13,8 kWh. Het geheel levert een royale 265 pk en 350 Nm koppel. Een vermogen waarmee hij in 8,2 seconden naar de 100 km/u snelt en een topsnelheid bereikt van 191 km/u. In zijn volledig elektrische modus kondigt Kia een autonomie aan tot 70 km. Toyota heeft echter het grote geschut ingezet om weerstand te bieden aan deze mooie technische fiche. Deze plug-in-versie van de RAV4 heeft een grote viercilinder van 2.487 cm³ gekoppeld aan een batterij van 18,1 kWh! Daarmee kan de Japanner in amper 6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. Toyota geeft aan dat hij 65 km kan rijden zonder zijn verbrandingsmotor te moeten inschakelen.

In de praktijk zijn de acceleraties van de RAV4 echt een stuk sneller. Wat hun elektrische autonomie betreft, geraken ze ongeveer even ver. Maar met een platte batterij is het opnieuw de Japanse SUV die domineert. Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer, had de Sportage maar 6,2 liter benzine nodig. Een mooie prestatie. Maar de RAV4 slikte slechts 4,9 liter voor dezelfde afstand! Sneller, net zo duurzaam in zijn elektrische modus en zuiniger: het is logisch dat de Japanner een voordeel behaalt in dit hoofdstuk.

Zoals hierboven vermeld, heeft de Sportage een stijvere ophanging dan zijn concurrent. Een eigenschap die afbreuk doet aan zijn comfort, maar die hem wel doet schitteren met een meer samenhangend rijgedrag. Het is geen sportieve SUV, maar hij kleurt binnen de lijntjes in de bochten en zijn hernemingen zijn goed, ondanks een minder krachtige motor dan in de RAV4.

Net door die zachtere ophanging gaat die laatste meer overhellen in de bochten. Hij heeft zelfs een lichte neiging om te deinen bij stevig bochtenwerk, maar niet zozeer dat dit een probleem vormt. Het is enkel tegen een homogene concurrent als de Sportage dat de RAV4 niet is opgewassen.

In België starten de prijzen voor de Kia Sportage met deze plug-in hybride aandrijflijn vanaf 47.190 euro in de Pulse-uitvoering. Dat is niet niks... Zijn kleinere verbrandingsmotor laat hem langs de andere kant genieten van een (veel) lager belastingstarief, zowel in het noorden als in het zuiden van het land. 

De RAV4 is aanzienlijk duurder. Met een vanafprijs van 58.350 euro is hij meer dan 10.000 euro duurder dan zijn concurrent van vandaag! En dat is niet alles, want zijn verbrandingsmotor van 2,5 liter speelt hem parten qua belastingen, al is dat gelukkig voor Toyota enkel het geval in het zuiden van ons land... 

Onze twee SUV’s komen aan het einde van deze vergelijking als gelijken uit de bus. De uitstekende RAV4 verleidt met zijn comfort en de zuinigheid van zijn aandrijflijn. Maar de Kia Sportage laat zich niet doen! Hij is wat minder comfortabel of zuinig met een lege batterij, maar hij heeft een betere wegligging en is vooral... 10.000 euro goedkoper!

Bedankt aan de Sucrerie de Wavre voor het gebruik van haar faciliteiten.

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Race mee als co-piloot in de Car-Pass VW Fun Cup op Circuit Zolder!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Deze 100 % elektrische concept car stuurt 380 pk naar enkel zijn achterwielen om naar hartenlust te kunnen driften!

Samen met de nieuwe Mustang heeft Ford meteen ook een nieuwe, gepeperde versie onthuld: de Mustang Dark Horse! Dit zijn 5 dingen die je daarover moet weten.

Geen paniek, de berline en break kunnen in ware AMG-stijl nog altijd het nodige rubber verbranden!

Wanneer we het hebben over populaire auto’s uit het naoorlogse Duitsland, dan denken we over het algemeen aan de Volkswagen Kever. Maar ook deze Ford Taunus was bijzonder succesvol! We blikken terug op een legende die vandaag verafgood wordt in Duitsland!

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Net zoals zijn grote broer, de Vitara, biedt de S-Cross voortaan de keuze uit twee hybride aandrijvingen met een mooie verhouding prijs/uitrusting. En dat zowel in 4x2 als in 4x4.

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Dagelijkse update van de meest interessante auto’s, reviews en nieuws…