"Als bijna 200 jaar kamerbreed specialist pakken we onze verantwoordelijkheid in de branche"

2022-06-25 01:34:24 By : Ms. Rachel Zhang

"Ja weet je", zegt algemeen directeur Lens Nekeman van de bijna 200-jarige Interfloor: "mijn twee dochters, de zevende generatie Nekeman, gaan ook door. En ik wil onze positie nog verder verstevigen. Vandaar dat we nu vol gas geven."

Het bedrijf trekt de komende periode alle registers open om een groot publiek kennis te laten maken met al haar producten. Kosten noch moeite worden gespaard om de tapijt- en vinylvloerbedekkingen van de onderneming uit Zwartsluis nog meer aan de man te brengen. Doel is om de woninginrichter gratis te helpen meer producten van Interfloor te verkopen door traffic te genereren. "Het enige dat wij van ze vragen is om in hun woonwinkel nog wat vaker naar onze stalen te lopen", geeft Lens aan.

"Een doorlopende marktanalyse leert dat dat we in Nederland marktleider zijn met vloerbedekkingen van 4 meter breed", gaat hij verder. "Dat we het zijn is één, maar blijven is twee. Vandaar dat we nu forse investeringen doen om nóg minimaal 200 jaar door te kunnen", geeft Lens met een knipoog aan. "Kort gezegd komt het erop neer dat we het merk Interfloor nadrukkelijker in de markt gaan zetten en voor de woninginrichter het onderscheid gaan maken." Directeur Lens Nekeman op InCoDa, met zijn dochters Denise en Jeanine, de zevende generatie van het familiebedrijf uit Zwartsluis. Twee jaar geleden deed Interfloor uitgebreid marktonderzoek. Een kleine twee jaar geleden deed Interfloor uitgebreid marktonderzoek. Er werden zelfs mystery shoppers ingezet. Uiteindelijk werd duidelijk dat Interfloor meer aan branding moest gaan doen, om het merk nog beter weg te zetten. "Een en ander heeft erin geresulteerd dat we een flinke publiciteitscampagne gaan uitvoeren die op 1 februari van start gaat." 

Dirk Zeelenberg in de hoofdrol Hoogtepunt wordt de uitzending van een reclamespot met Dirk Zeelenberg in de hoofdrol op NPO 1, 2 en 3. Drie maanden lang (in februari, maart en april) is deze op primetime, zo'n 5 a 6 keer per avond, te zien. "Al 20 jaar liep ik rond om deze 'laatste stap', het genereren van nog meer traffic naar de dealers, te zetten. Financieel gezien is het een grote inspanning, maar wie niet zaait zal ook niet oogsten", weet Lens, die al zo'n 40 jaar aan het roer staat van het succesvolle bedrijf uit Overijssel. "Ik heb bewust voor de publieke zenders gekozen, omdat die programma's goed bij ons bedrijf passen en alleen commercials tussen de uitzendingen uitzenden. Verder is Dirk Zeelenberg een sympathieke acteur en een gezellige man..." Per maand gaan zo'n 3,5 miljoen Nederlanders tussen de 25 en 67 jaar de commercial zien, heeft de STER uitgerekend.

Enthousiasme onder winkeliers Als die drie maanden een succes wordt, gaat Lens ermee door. "Wanneer het een succes is? Dat meten we in de eerste plaats af aan het aantal bezoekers van onze vernieuwde website. Daarnaast moet onze A4-knipstalenservice het drukker gaan krijgen. En uiteraard moet de omzetstijging de campagne financieren. Onze vertegenwoordigers leggen deze weken onze toekomstplannen uit. We merken nu al het nodige enthousiasme van de winkeliers en hun personeel. 'Als jullie dit allemaal voor ons doen, en ook nog eens gratis, dan gaan we nog meer voor Interfloor'. Dat is natuurlijk mooi om te horen", vindt Lens.

Nog zeven échte concurrenten Interfloor kent een rijke geschiedenis die terug gaat naar het oprichtingsjaar 1828. Korter geleden, in de jaren 60 schakelde het bedrijf over naar een groothandel in tapijt en vinyl. "Zo'n 40 jaar geleden hadden we 40 collega’s die samen goed waren voor een afzetmarkt van 50 miljoen m2 tapijt. Anno 2022 zijn er nog zeven échte collega’s over die ongeveer 90% van de markt bedienen. De consumentenmarkt beslaat nog zo'n 7 a 8 miljoen m2 aan vier meter breed tapijt. De ene helft is in handen van bouwmarkten en retailbedrijven als Kwantum, Leen Bakker, Carpetright enzovoorts, de andere helft heeft Interfloor, Tarkett en Cotap voor 65% in 'bezit'", weet Lens uit zijn hoofd. "Waarbij gezegd moet worden dat de omvang van de twee genoemden inclusief de omzet aan bouwmarkten en ketens etc is. Wij hebben in principe alleen zelfstandige, kundige woninginrichters als klant. Tussen de 30 en 40% van die totale marktomzet is in onze handen." De vinylmarkt kun je rustig met vergelijkbare percentages rekenen, als het al niet meer is. "Onze klanten werken graag met onze vinyl en pvc 400 breed Dynamic producten. De Dynamic heeft ook een grote rol in de TV-spot waar twee stoffeerders een rol Dynamic over een betonvloer uitrollen en er in een tag-on een compleet interieur met Dynamic wordt gepresenteerd."

"Interfloor is groot geworden door consequent dat te doen waar we goed in zijn. We beschikken over een mooie collectie vloerbedekking en een fijn team van medewerkers. Heel veel personeelsleden hebben een lange staat van dienst. Dat stukje betrouwbaarheid straalt Interfloor ook uit."

Jouw interieur begint bij Interfloor Het bedrijf komt de komende maanden niet alleen op televisie, er wordt volgens Lens ook een enorm budget vrij gemaakt voor social mediacampagnes op Facebook, YouTube, Google Ads en Pinterest. Verder wordt er geld gestoken in een online pull-strategie (Google-advertenties gericht op zoekende consumenten). Verder wordt er onder alle woninginrichters een inspiratiemagazine ("Jouw interieur begint bij Interfloor") verspreid in een oplage van 50.000 exemplaren.  Dit is gericht op alle producten van Interfloor. Tevens staan er interviews in met acteur Zeelenberg en interieurspecialist Robert Exoo. "Daarnaast komt er ook een 'landingspage' op onze website specifiek gericht op de campagne, inclusief een YouTube-film van de commercial."

Iedereen probeert een deel van onze positie te kapen  De boostercampagne moet Interfloor nadrukkelijker op de kaart zetten. "We realiseren onze voorname positie in de vloerenbranche. Werkelijk iedereen probeert een deel van onze positie te kapen. Allerlei producten worden nagemaakt, stalen-layouts worden exact gekopieerd en zelfs onze knipstalenservice wordt gekopieerd. Wat niet eigenlijk?! Maar alle pogingen ten spijt: ik zie onze omzet en ons marktaandeel alleen maar verder groeien! En dat in een stabiele markt. Kwaliteit in product en dienstverlening verloochent zich namelijk niet. Zo is bijvoorbeeld in de laatste crisis veel goodwill gecreëerd met kredietfaciliteiten en in goed overleg daarover met onze dealers. Het regelmatige en kundige vertegenwoordigersbezoek in combinatie met een continue stroom vernieuwende topproducten die voor 100% uit voorraad leverbaar zijn is de slagroom op de taart."

De campagne die deze week van start gaat is dus gericht op woninginrichters en consumenten. In de TV-spot wordt ook letterlijk gezegd "verkrijgbaar bij uw vloerenspecialist". Lens: "Wij willen graag dat zij hun specialistische positie behouden. Jaren geleden werd gezegd dat de lokale woninginrichter zou verdwijnen, maar je ziet het tegendeel. Anno 2022 hebben zij vaak de meest mooie (woon)winkels. Daarnaast willen consumenten gewoon goed en vaktechnisch geïnformeerd worden. De plaatselijke winkelier heeft alle kennis in huis en kent zijn plaatsgenoten en lokale markt op zijn duimpje. Die extra kwaliteit hebben bouwmarkten en eerder genoemde ketens vaak niet. Daardoor zal er altijd ruimte blijven voor de lokale woninginrichter. En als bijna 200 jaar kamerbreed-specialist pakken we graag onze verantwoordelijkheid in de branche", besluit Lens. Meer informatie: Interfloor Tapijt Vinyl Project  Adelaarstraat 6 8064 AH Zwartsluis tel: 038-3866222 info@interfloor.nl  www.interfloor.nl

Publicatiedatum: di 1 feb 2022 Auteur: Leo Elenbaas © Wonen360.nl

Alle velden die gemarkeerd zijn met * moeten worden ingevuld.

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier

Ander nieuws uit deze sector:

<< Terug | Wonen360.nl

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.