Tapijtwereld in beweging: duurzamer en persoonlijker

2022-07-23 01:13:30 By : Mr. Paul Team

Binnen de wereld van interieurdesign neemt tapijt voor zakelijke toepassingen een steeds prominentere rol in. Het materiaal dankt zijn populariteit aan zijn sterk communicatieve functie. Op de juiste manier toegepast versterkt tapijt het interieurconcept en trekt het ook volop de aandacht. Zo kunnen bedrijven en instellingen hun organisatie, product of dienst extra in de kijker zetten. De tapijtindustrie verduurzaamt snel, zoveel wordt duidelijk uit het omvangrijke aanbod duurzame vloeroplossingen eerder dit jaar op DOMOTEX ’18 in Hannover, ’s werelds belangrijkste vakbeurs binnen de branche voor projectinrichtingen.

Zo kan het bijvoorbeeld dat Tretford tapijt, een natuurproduct van Kasjmir geitenhaar en zuiver scheerwol – waar de afgelopen decennia weinig vraag naar was – zijn weg vond naar de tapijtvloeren van Conscious Hotel Vondelpark in Amsterdam. En dat er sinds kort zelfs vloerkledenlijnen op de markt zijn gekomen op basis van:

Stuk voor stuk vervaardigd van bioafbreekbare materialen met een uitgesproken circulaire opbouw.

Grote maatschappelijke veranderingen beginnen in de schoolbanken. Op de vakopleiding Interieurarchitectuur en Design aan Hochschule Hannover kregen 14 studenten begin dit jaar de opdracht om revolutionaire nieuwe creatieve vloeroplossingen te ontwikkelen.

“Als toekomstige designers dagen wij onze studenten uit om duurzame en praktisch uitvoerbare producten te ontwikkelen die aansluiten bij de huidige individualiseringstrend – een thema dat perfect bij onze eigen ambities past om superieure ontwerpwaarden samen te brengen met ecologische en economische verantwoordelijkheden”, zegt professor André Nakonz daarover, projectleider en tevens gastspreker op DOMOTEX ’18.

Vloerbedekking als uithangbord voor je ‘Unique Youniverse’ was niet voor niets hét hoofdthema van DOMOTEX ‘18. Met dit thema onderstreept de beursorganisatie de sterk toegenomen marktvraag naar gepersonaliseerde producten (ook als beurstapijt) en diensten en de invulling die vloerbedekking aan deze trend kan geven. De tapijtwereld verandert: productiewerk maakt meer en meer plaats voor custom-made designs.

“Er was een verbazingwekkend groot arsenaal van designmogelijkheden met prints voor huiseigenaren, interieurdesigners en -architecten, waaronder prachtig digitaal geprinte creaties beschikbaar in rollen van vier meter breed. Onder high-end klanten zoals boutique hotels zijn zulke custom-made prints in grootformaat buitengewoon in trek. Een duidelijk bewijs van de transformerende kracht van digitalisering op deze sector.” - DOMOTEX

Design-technisch laat printtapijt veel ruimte voor eigen inbreng. Een duurzaam tapijt, omdat de afmetingen al vóór oplevering bekend zijn, waardoor er geen sprake is van snijverlies. Dat is de kracht van maatwerk. Printtapijt is veelgevraagd in openbare instellingen zoals musea, de hospitalitybranche en als onderdeel van kantoorinrichtingen – daar het subtiel inspeelt op de belevingswereld van bezoekers, gasten en klanten, merkt ook Prints van Oranje, marktleider voor bedrukt tapijt in Nederland. Printtapijt staat garant voor een volledig gepersonaliseerde, duurzame ervaring.

is een uitgave van stichting iNSnet.

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.