Test: DS 7, betere prestaties dan ooit!- VROOM.be

2022-09-24 14:47:02 By : Ms. Coco Wu

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Het in 2017 gelanceerde eerste volwaardige model van het merk DS kon uitpakken met stevige argumenten in het zeer competitieve premium SUV-segment. Na 5 jaar op de markt is het tijd voor een update halverwege zijn carrière. DS maakt een kruis over de 'Crossback'-benaming, hij heet nu gewoon DS 7! En dat zet het merk in de verf met een paar esthetische aanpassingen. Een compleet nieuwe voorkant bijvoorbeeld, met een nieuwe lichtsignatuur die lijkt op die van de DS 4. Ook de achterklep wordt getrakteerd op een paar aanpassingen.

Ook in het interieur zijn enkele nieuwigheden te vinden. De belangrijkste is het 12 duim grote centrale scherm dat nu de nieuwste software van de groep bevat. Die konden we voor het eerst ontdekken in de Peugeot 308, en krijgt hier een lichte make-over in DS-stijl. Het uiterst responsieve en personaliseerbare systeem is gemakkelijk te gebruiken en maakt nu draadloos verbinding met Apple CarPlay en Android Auto. Een welkome verbetering in het interieur, dat nog steeds aangekleed is met kwaliteitsmaterialen en even goed is afgewerkt als altijd. 

Waar echter geen verandering in komt, is in de manier waarop de DS 7 over het wegdek zweeft. En dat is een uitstekende zaak! De SUV is even comfortabel als altijd, en hij verteert alle hobbels, rijsporen en andere oneffenheden zonder zijn inzittenden ooit te storen. En dat geldt zelfs voor de sportiever ogende versies! Om nog maar te zwijgen van het feit dat zijn algemene geluidsisolatie ook top is. Het is een waar genoegen om er kilometers mee te malen! Bovendien kan hij rekenen op een uitstekend niveau 2 autonoom rijhulpsysteem dat je als bestuurder op de snelweg wonderwel bijstaat.

Onder de motorkap heeft DS een keuze gemaakt die op zijn zachtst gezegd controversieel is: geen benzineblok, maar wel een diesel en 3 plug-in hybride aandrijvingen! Het eerste is logisch in deze comfortabele auto die alleen op snelwegen kilometers wil malen. De plug-in hybrides met 225 en 300 pk versterken de troeven van de DS 7 nog verder. Deze versies kunnen uitpakken met standaard een gestuurde vering, maar ook met de stilte van hun 100% elektrische modus. Dankzij een 14,2 kWh batterij claimen beiden een 100% elektrisch rijbereik van meer dan 60 km. En met een 0 tot 100 km-tijd van 8,9 seconden voor de 225 pk sterke versie met voorwielaandrijving en 5,9 seconden voor het 300 pk sterke model met vierwielaandrijving zijn het geen treuzelaars! In de sportstand gaan ze vrij vlak door de bochten, zonder je als bestuurder echter te verbluffen door hun dynamiek. Maar als je sportiviteit zoekt, biedt DS voortaan ook een 360 pk sterke vierwielaangedreven plug-in hybride uitvoering.

Het hoogtepunt van deze facelift is de door DS Performance ontworpen E-Tense 4x4 360-versie. Hij combineert een 200 pk sterke viercilinder benzinemotor met twee elektromotoren, één per as. Ze ontwikkelen 110 pk vooraan en 113 pk achteraan. De combinatie levert in het totaal een vermogen van 360 pk, 520 Nm koppel en zorgt voor een sprint naar 100 km/u in slechts 5,6 seconden! En de Franse ingenieurs hebben het niet alleen gezorgd voor extra vermogen! Aan het chassis hebben ze het meeste werk geleverd. En dat is te merken! Deze sportieve versie heeft onmiskenbaar meer présence op de weg. Het moet gezegd dat hij 15 mm verlaagd is en dat zijn spoorbreedte vooraan met 24 mm en achteraan met 10 mm verbreed is. Hij is ook uitgerust met specifieke 21 duim grote velgen die imposante 380 mm schijven verbergen vooraan. Tot slot zijn de velgen uitgerust met Michelin Pilot Sport 4S banden die letterlijk aan de weg kleven!

In deze sportieve versie zijn de richtingsveranderingen uiterst levendig en precies! Hoewel de besturing niet de meest communicatieve is, stelt hij de bestuurder gerust wanneer de bochtensnelheden hoger worden. De woorden 'overhellen' en 'onderstuur' lijken niet in zijn woordenschat voor te komen! Jammer dat het geluid van zijn viercilinder dit plaatje wat aantast. Het geluid van een nobelere motor zou beter bij zijn sportieve karakter hebben gepast. Maar zijn levendigheid gaat wel ten koste van het comfort. Ongeacht de rijmodus laten de oneffenheden in het wegdek zich voelen in het interieur. Gelukkig is het nog draaglijk, maar het geheel voelt niet aan als een vliegend tapijt zoals bij de andere motoren. Ook in dit geval heeft de batterij een capaciteit van 14,2 kWh voor een rijbereik tot 57 km in volledig elektrische modus. 

De DS 7 heeft zijn enigszins ongebruikelijke positionering behouden, namelijk de afmetingen van een premium familie-SUV, maar voor prijzen die dichter bij die van een compactere auto liggen. De prijzen beginnen bij € 43.300 voor de dieselmotor, € 51.100 voor de 225 pk hybride en € 56.300 voor de versie met 300 pk. De prijs van de sportiefste uitvoering met 360 pk begint bij € 65.400.

DS heeft op een intelligente manier zijn 7 herwerkt, een model dat halverwege zijn carrière zit. Hij is nog altijd even comfortabel en goed afgewerkt, maar is voortaan ook verkrijgbaar in een sportieve uitvoering die zijn premium positionering versterkt en uitblinkt in dynamisme. Jammer dat zijn sportiviteit niet rijmt met zijn sublieme comfort. Met tarieven die iets lager zijn dan die van zijn concurrenten, ontbreekt het hem enkel nog aan een meer nobele motor om het met gelijke wapens op te nemen tegen de Duitse premiummerken. Maar anderzijds, wat zou dat bijdragen gezien de steeds stijgende populariteit van de geëlektrificeerde aandrijvingen bij de bedrijfswagens...

Ben jij op zoek naar een DS 7? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste DS 7-zoekertjes nu hier:

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Race mee als co-piloot in de Car-Pass VW Fun Cup op Circuit Zolder!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Deze 100 % elektrische concept car stuurt 380 pk naar enkel zijn achterwielen om naar hartenlust te kunnen driften!

Samen met de nieuwe Mustang heeft Ford meteen ook een nieuwe, gepeperde versie onthuld: de Mustang Dark Horse! Dit zijn 5 dingen die je daarover moet weten.

Geen paniek, de berline en break kunnen in ware AMG-stijl nog altijd het nodige rubber verbranden!

Wanneer we het hebben over populaire auto’s uit het naoorlogse Duitsland, dan denken we over het algemeen aan de Volkswagen Kever. Maar ook deze Ford Taunus was bijzonder succesvol! We blikken terug op een legende die vandaag verafgood wordt in Duitsland!

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Net zoals zijn grote broer, de Vitara, biedt de S-Cross voortaan de keuze uit twee hybride aandrijvingen met een mooie verhouding prijs/uitrusting. En dat zowel in 4x2 als in 4x4.

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Dagelijkse update van de meest interessante auto’s, reviews en nieuws…