Het lange wachten is beloond: Porsche 718 Cayman GT4 RS

2021-11-17 09:08:50 By : Ms. Angel Tan

Dit is de sportcoupé waar autoliefhebbers al een tijdje reikhalzend naar uitkijken, de RS-trim van de heerlijke Porsche 718 GT4. Nu is het officieel, al hadden de Duitsers onlangs nog aangekondigd dat het bestond. De 718 GT4 RS, zoals de snelle outfit heet, moet de ultieme Cayman zijn. Dit zijn de ingrediënten!

Mogen de heren van Porsche Motorsport los gaan op de 718 GT4 RS, of moeten de technici terughoudend blijven vanwege de hiërarchische positie van de compacte sportcoupé ten opzichte van zijn grote broer 911? Welnu, het kloppende hart van de GT4 RS komt rechtstreeks uit de 911 GT3. Het blok wordt ook gedeeld met dat in de GT3 Cup. Porsche pakt dus aan, al weten de techneuten van Motorsport al waar de nog in ontwikkeling zijnde 911 GT3 RS naartoe gaat. Ook dat model maakt stappen vooruit. Bovendien zal in de ogen van Porsche's klanten een 911 altijd boven de Cayman uitsteken, hoe goed de compacte middenmotorsportwagen ook is.

De 718 GT4 RS zal dus een andere zescilinder boxer hebben dan de 718 GT4. Dankzij het GT3-blok, zij het iets aangepast, heeft de GT4 RS een vermogensstap van maar liefst 80 pk ten opzichte van de 718 GT4. Porsche Motorsport haalt voor de 'Rennsport' een vermogen van 500 pk uit de atmosferische motor. Het koppel ligt bij 450 Nm precies 20 Nm hoger. Dankzij de krachtigere krachtbron sprint de RS in 3,4 seconden van stilstand naar 100 km/u, een halve seconde sneller dan de bestaande GT4-versie. De topsnelheid stijgt van 302 km/u naar maar liefst 315 km/u (gelijk aan de 959 uit de jaren 80). Een grote stap voorwaarts, wat je ook ziet tijdens de ronde op de beruchte Nordschleife. De RS neemt maar liefst 23,6 seconden van de tijd in beslag van de reguliere GT4! Enige tijd geleden klokte hij een tijd van 7:04.511 (korte lus) minuten. Poeh! Een 911 GT3 doet er 6:55,34 minuten over.

Voor het ademen van de krachtige zescilindermotor met een maximum toerental van 9000 heeft Porsche de achterste zijruiten vervangen door roosters met luchtkanalen, die een aanvulling vormen op de bekende inlaatroutes in de achterschermen voor motorkoeling. De positie van de extra 'luchtinlaat' moet de beleving in de auto vergroten, aangezien de luchtinlaten zich ter hoogte van de oren van de inzittenden bevinden. Porsche koppelt een automatische transmissie met dubbele koppeling aan de motor. Deze zeventraps PDK is momenteel de enige transmissie voor het compacte monster. Porsche doet nog geen uitspraken over een andere versnellingsbak. Voor de GT3 biedt de fabrikant het blok aan met keuze uit handgeschakelde en automatische transmissie.

Volgens het RS-recept heeft Porsche Motorsport de 718 Cayman GT4 RS uitgehold. Waar mogelijk zijn comfortverhogende zaken weggelaten of zijn onderdelen vervangen door lichtere materialen. Zo zijn de voorkap en de voorschermen gemaakt van koolstofvezel en zijn de zij- en achterruiten en het tapijt lichter dan in de GT4. Isolatiemateriaal is tot een minimum beperkt en de deurgrepen aan de binnenkant zijn vervangen door textiele lussen. Het resultaat is een gewichtsvermindering van 35 kg in vergelijking met de 718 Cayman GT4, waardoor de sportcoupé met RS-badge op slechts 1415 kg komt.

Het zijn niet die kleine aanpassingen die je een idee geven van het karakter van de GT4 RS, het exterieurdesign kent tal van aerodynamische aanpassingen. De koets hangt in ieder geval 30 mm lager boven het asfalt. Maar voor wie geen timmermansoog heeft, springt de kolossale achterspoiler in het oog. Net als de 911 GT3 heeft hij een zwanenhalsbevestiging, waardoor het spoileroppervlak beter kan worden benut. Ook de diffuser is weer van de tekentafel af, net als de frontsplitter. De diffusor aan de voorzijde is naar wens te verstellen. Porsche claimt dat het aangepaste spoilerwerk voor 25 procent meer downforce zorgt, als je alles in de Performance-standen zet. Onderhuids heeft de 718 GT4 RS de wielophanging aangepast met verschillende veren en dempers. De instelling kan handmatig worden gewijzigd.

Voor de diehards biedt Porsche een Weissach-pakket aan, bestaande uit koolstofvezel carrosseriedelen zoals de diffusor, buitenspiegelkappen, airboxafdekking en afwerking van de inlaatopeningen. De titanium uitlaatpijpen maken ook deel uit van het pakket. Het specifieke ontwerp komt overeen met dat van de 935. Titanium is ook het materiaal waarvan de rolkooi is gemaakt.

Porsche brengt de 718 GT4 RS in maart uit. De prijs is nog niet vrijgegeven.

Warme ronde op TT circuit Assen

Log in en lees het volledige artikel

© 2021 Autovisie. Alle rechten voorbehouden