Akoestiek in de horeca: daar valt nog veel te winnen

2022-05-21 19:04:10 By : Ms. Amy Li

Hét platform voor de horeca

Slechte akoestiek in de horeca. Het is een bekend probleem dat nog steeds kan zorgen voor ontevreden gasten en slechte recensies. Hoewel steeds meer ondernemers zich daarvan bewust zijn, blijven akoestische oplossingen vaak een sluitpost. Zonde, zeggen experts.

Tekst: Carolien Dircken Foto’s: o.a. Horeca in Beeld, Bartek Pekala, Bart van Vlijmen

“De akoestiek in onze Vincenzo’s Osteria was niet best. Het is een klein zaakje, met grote raampartijen en dat maakte het tot een kakelhok. Gezellig, maar ook heel erg intens”, vertelt Vincenzo Kramer, die verschillende horecazaken onder de naam Vincenzo’s heeft in Den Haag. “Gasten gaven aan dat ze het idee hadden dat ze de hele avond naar een concert waren geweest en zeker de oudere doelgroep had daar echt last van en kwam niet meer terug. Ook voor ons was het een opgave om er te werken: we waren kapot na een dag in de zaak, alsof we continu in een ruis hadden gezeten.”

‘Nog steeds veel restaurants kampen met slechte akoestiek en nagalm. Dat stoort gasten.’

Slechte akoestiek. Het is een bekend probleem in de horeca en er wordt op recensieplatforms en in de media behoorlijk over gemopperd.‘Herrie in de horeca’ wordt zelfs vaker als klacht genoemd dan slechte service, matig eten of drukte. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland lopen gasten soms met toeterende oren en hoofdpijn een zaak uit. Om er, met een beetje pech, niet meer terug te komen. Rimmer Hylkema, directeur van akoestiekspecialist Asona Benelux, bevestigt dat nog steeds veel horecagelegenheden kampen met ‘een slechte tot heel slechte akoestiek’ en nagalm. “Wanneer het geluid niet door wanden en plafond wordt geabsorbeerd, blijft het als een pingpongbal weerkaatsen en wordt het daardoor versterkt”, legt hij uit. “Geluid wordt dan herrie, geluidshinder. Door slechte akoestiek in de horeca kunnen gasten gestoord worden door gesprekken die naast hen plaatsvinden en vaak maar lastig zelf een gesprek voeren. En daar draait het juist om als mensen bijvoorbeeld gezellig uit eten gaan. Zeker voor oudere gasten, die al gehoorproblemen hebben, geeft zo’n ervaring een onvoldaan gevoel.” Volgens de website van een nieuw akoestisch keurmerk (zie kader) kunnen zaken met zo’n storende akoestiek wel 20% omzet mislopen op jaarbasis. “Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel mooie oplossingen om slechte akoestiek te verhelpen”, geeft Hylkema aan. “Harde, reflecterende wanden en plafonds vermijden is daarbij van groot belang. Ontwerpers hebben genoeg creatieve oplossingen tot hun beschikking die onopvallend aanwezig kunnen zijn in het design en bijdragen aan een fijne sfeer in een horecazaak.”

Martijn Gosen van designbureau King Kongs weet daar alles van. “Slechte akoestiek zorgt regelmatig voor slechte recensies en dat zien ondernemers ook: zij worden zich steeds meer bewust van het belang van goede akoestiek. Maar ik moet ze vaak wel op het hart drukken dat ze het al direct moeten meenemen in het design. Je kunt akoestische panelen heel mooi onderdeel maken van een ontwerp.” Als voorbeeld noemt hij restaurant Satchmo in Amsterdam. “Daar hebben we een hele wand van die panelen gemaakt, met prints erop en verlichting erachter. Dat kun je met wandkleden, vloeren, plafonds en tapijten ook doen. Maar zie je akoestiek als sluitpost en ga je achteraf aanpassingen doen, dan worden akoestische oplossingen vaak duurder en passen ze niet meer in het design. Of moet je je zaak weer leeghalen om toch het plafond te laten spuiten.”

Dat is precies waar het bij Vincenzo’s Osteria uiteindelijk op uitdraaide. “Wij hebben van alles geprobeerd”, zegt Kramer over de aanpak van de akoestiek in zijn zaak. “We hebben matjes aangebracht onder de tafels, gordijnen opgehangen, tapijt gelegd: het hielp allemaal een heel klein beetje, maar lang niet genoeg. Toen we bij onze collega’s van Café Franklin en Walter Benedict zagen wat een akoestisch plafond kon doen voor de demping, hebben we besloten om de zaak leeg te halen, drie dagen dicht te gaan en het plafond te laten behandelen met een akoestische spray, die toevallig in de kleur okergeel verkrijgbaar was, waardoor het perfect past in ons interieur.” Het was de investering, zo’n vijftig euro per vierkante meter, dubbel en dwars waard, vertelt Kramer. “Het is een verademing qua demping en gasten vinden het plafond, dat eruit ziet als een tapijt, ook nog eens mooi. We hebben in onze andere zaken ook meteen de plafonds laten spuiten en nieuwe zaken nemen we het direct mee in de verbouwkosten. Dat zou ik iedereen aanraden.”

‘Neem akoestiek al meteen mee tijdens het designproces.’

Lisanne Korfage van horeca-adviesbureau HTC benadrukt dat akoestiek niet als een probleem benaderd moet worden, maar als een een kans om de sfeer, de totaalbeleving in je zaak, te versterken. “Alle keuzes die je maakt op het gebied van geluid en akoestiek, zouden aan de sfeer in je zaak moeten bijdragen”, zegt ze. “Denk niet alleen aan dempende materialen, maar ook aan vilt onder je stoelen, zodat de meubels niet storend schuiven, en aan kopjes die niet te hard rinkelen als je ze op elkaar stapelt. En zelfs aan geluid op het toilet. 95% van ons gedrag vindt onbewust plaats en geluid en akoestiek zijn net als geur en kleur neurosofte factoren: ze zorgen ervoor dat je ergens graag bent en blijft. Ook de juiste akoestiek zorgt er dus voor dat mensen langer blijven zitten en nog wat bestellen. Het verhoogt uiteindelijk je omzet.” Goede akoestiek heeft voor elke zaak dus een andere definitie, legt ze uit. “Komen gasten om de hele avond bij te praten? Dan is het belangrijk dat ze niet hard hoeven te praten om boven het geluid uit te komen. Dat is vermoeiend en storend. Maar zijn het jongeren die willen dansen, dan is die nagalm minder belangrijk en kan minder goede akoestiek voor die zaak al goed zijn.”