Autozine - Nieuws: Hyundai presenteert SEVEN

2021-11-22 14:14:49 By : Mr. Peter Du

SEVEN is gebouwd op Hyundai's Electric-Global Modular Platform (E-GMP), met een specifieke batterij-elektrische architectuur. De lange wielbasis en vlakke vloer maken een geheel nieuw type voertuig mogelijk, wat de weg vrijmaakt voor een andere styling en slimmer gebruik van de ruimte.

Het aerodynamische en pure silhouet verschilt duidelijk van dat van een conventionele SUV. De lage en hoekige motorkap, daklijn en lange wielbasis verschillen van een typische SUV met verbrandingsmotor. De minimalistische vormentaal van SEVEN contrasteert met de krachtige stand op de weg en een respectvolle uitstraling. De wielkasten dragen bij aan het krachtige uiterlijk, met geïntegreerde Active Air Flaps die automatisch in- en uitklappen voor een lage weerstand of het koelen van de remmen wanneer dat nodig is.

In het donker is SEVEN te herkennen aan de kenmerkende Parametric Pixel-verlichting van IONIQ, met een Welcome Light-functie wanneer de auto wordt geactiveerd. Parametrische pixels bieden een lichtsignatuur dat digitale en analoge stijlen met elkaar verbindt. Het laat zien dat de ontwerpers elk aspect van SEVEN hebben uitgewerkt, letterlijk tot op pixelniveau.

De inrichting van SEVEN valt op door de manier waarop de ruimte is gebruikt, door de bewegingsvrijheid en aandacht voor hygiëne. De wielbasis van 3,2 meter en de vlakke vloer bieden meer ruimte voor een vrijere zitopstelling. Door het ontbreken van deurstijlen tussen de voor- en achterdeuren ontstaat een ruime binnenkomst in een uitnodigend interieur.

SEVEN laat ook zien hoe Hyundai autonoom rijden in de toekomst ziet. In de rugleuning van de bestuurdersstoel bevindt zich een uittrekbare stuurknuppel, die eenvoudig verdwijnt wanneer deze niet nodig is. Omdat de gebruikelijke bediening niet nodig is, is het dashboard volledig vlak met geïntegreerde schermen. Voorin zijn de twee fauteuil-achtige stoelen draaibaar en achterin staat een hoekbank, een chaise longue. Deze opstelling maakt het mogelijk om de stoelen in te delen voor zelfrijdend of autonoom rijden.

Niet alleen de ruimte is flexibel in te delen, ook verschillende functies in de auto kunnen worden gepersonaliseerd. SEVEN laat zien hoe mobiliteit en connectiviteit er in de toekomst uit zullen zien en legt een basis voor toekomstige IONIQ-modellen. Andere voorbeelden van die visie zijn de Universal Island-console, op maat ontworpen huishoudelijke apparaten en een multifunctionele Smart Hub-gebruikersinterface. Wanneer de Smart Hub en de voorstoelen samen met de chaise longue in een zitgroep zijn gerangschikt, creëert SEVEN een huiselijke sfeer voor de inzittenden, geaccentueerd door de sfeerverlichting in de deuren. Onder het genot van een drankje uit de ingebouwde koelkast kunnen ze de schoenen opfrissen in speciaal daarvoor ontworpen opbergvakken.

In het dak bevindt zich een panoramisch scherm waarmee de inzittenden een uitzicht kunnen kiezen dat bij hun smaak past en de sfeer in het interieur kan creëren voor ontspanning of plezier.

Hyundai gebruikt organische verf in het interieur van SEVEN, evenals gerecyclede en hernieuwbare materialen. De toplagen, bamboe, tapijt, organische hars en interieurverven zijn allemaal van hernieuwbare bronnen, wat de uitstoot in het productieproces vermindert. De uitgebreide toepassing van koper en antibacteriële stoffen zorgt ervoor dat alle oppervlakken in SEVEN lang schoon blijven.

Het Hygiene Airflow System is geïnspireerd op de regeling van de luchtstroom in vliegtuigen. Lucht stroomt verticaal door de cabine van boven naar beneden via openingen in de dakrails naar ventilatiekanalen achter de achterste wielkasten. Lucht stroomt horizontaal van het smalle dashboard naar de ventilatiekanalen aan de achterkant. Het systeem regelt de luchtstroom, ongeacht het rijden of staan, om de overdracht van verontreinigende stoffen tussen passagiers te verminderen en de luchtstroom tussen de voorste en achterste inzittenden te scheiden.

De decontaminatie met UVC-licht treedt in werking zodra de inzittenden de auto hebben verlaten. De stuurkolom komt uit de rugleuning, de voorste opberglade gaat open en de luidsprekers komen uit het dashboard. De in deze componenten geïntegreerde UVC-verlichting helpt het interieur vrij te houden van bacteriën en virussen. Persoonlijke spullen kunnen worden gereinigd door ze op te bergen in de compartimenten voor desinfectiemiddel in de kofferbak en in de Smart Hub-console.

Het speciaal voor elektrisch rijden ontwikkelde E-GMP-platform garandeert een uitstekende actieradius en snel opladen. Met de 350 kW-oplader kan SEVEN het batterijpakket in 20 minuten van 10 tot 80 procent opladen. Het studiemodel is ontwikkeld voor een actieradius tot circa 485 km.

De Autozine app, de mobiele app die het allemaal kan:

Gratis download voor Android en iOS