Creatieve vriendinnen openen pop-up store in Kloosterstraat: “Duurzaamheid en ambachtelijke producten zijn de rode draad in ons verhaal” (Antwerpen) | Het Nieuwsblad

2022-04-21 06:39:10 By : Stephen Chen

De vrouwen achter de pop-up store.  — © Joris Herregods

Dinsdag opende in het pand ‘Kloosterstraat 167’ een nieuwe pop-up store. Vijf ondernemingen die uitsluitend geleidt worden door vrouwen hopen er de komende twee weken een nieuw cliënteel aan te spreken en aan naambekendheid te winnen. Hierbij mikken ze vooral op mensen die geïnteresseerd zijn in duurzame en ambachtelijke interieurstukken.

Een voormiddag. Veel meer tijd hadden de initiatiefnemers van de nieuwe pop-up store niet nodig om het lege pand in de Kloosterstraat om te toveren tot een gezellige interieurwinkel. “De place to be voor mensen die op zoek zijn naar duurzame en ambachtelijke interieurstukken”, zo beschrijven de vriendinnen hun concept in een notendop.

Dat de onderneemsters vandaag hun producten samen aan de man proberen brengen, is het gevolg van een reeks toevalligheden. De acht vrouwen achter de vijf verschillende ondernemingen kwamen namelijk via gemeenschappelijke vriendinnen met elkaar in contact en ontdekten al snel dat ze gemeenschappelijk passies en waarden deelden.

Verschillende talenten vormen mooi geheel

“Ieder heeft haar eigen specialisatie, maar als we het geheel bekijken, past alles goed bij elkaar”, vertelt Ad De Koning (59). Samen met Mia Wouters (55) maakt zij hedendaagse schilderijen bij ‘I-AM-Art’.“We gaan langs bij mensen thuis en kijken dan welke kleuren bij het interieur passen. Daarna laten we onze creativiteit de vrije loop. Onze handelskenmerken? Acrylverf en structuren”, vult Wouters aan.

Ad en Mia poseren voor een schilderij dat ze maakten. — © Joris Herregods

Helga Van Camp (58) is meer thuis in de wereld van tapijten. “Ik heb een atelier in Mechelen-Noord waar ik met twee vriendinnen mijn tapijten ontwerp en ontwikkel. Ik kies zelf de vachten die ik gebruik, steeds op maat van mijn collecties.” Net zoals haar schilderende vriendinnen gaat Van Camp ook bij mensen thuis langs. “Zij mogen kiezen wat ze willen, maar ik maak zelf het liefst wat nonchalanter werk, toon op toon.”

Helga Van Camp bij een tapijt. — © Joris Herregods

Denise Van Camp (60) maakt dan weer ceramiek en is eigenaar van winkel Atelier 23 in Bonheiden, een conceptstore voor interieurartikelen en kleding. In de pop-up store wil ze vooral haar eigen keramiek uitspelen. “Ik probeer heel veel uit, maar verkoop enkel spullen waar ik zelf overtuigd van ben.” Ellen Van Eccelpoel (41) is de vijfde onderneemster die haar schouders mee onder het project zet. Zij heeft haar eigen merk Flanel, waarmee ze zich naast kleding en oorbellen vooral toelegt op handtassen.

Denise Van Camp toont trots haar keramiek. — © Joris Herregods

De vier Vlaamse ondernemingen worden bijgestaan door het Nederlandse ‘Maison des couleurs’, dat wordt geleidt door Evelyn De Kock (51) Ineke Van Leysen (53) uit Breda. Zij produceren kussens en focussen zich daarbij erg op het recyclen van stoffen. Onverwacht is dat allerminst. De rode draad doorheen het verhaal van de vriendinnen wordt namelijk gevormd door twee kernwaarden: duurzaamheid en ambacht.

Evelyn en Ineke bij hun kussens. Joris HerregodsGedeelde waarden als uitgangspunt

Naast de passie voor het creëren, vinden de vriendinnen elkaar ook in de manier waarop dat moet gebeuren. Toen dat duidelijk werd, gaf Mia Wouters de eerste aanzet om daar samen iets rond te doen. “We zaten een aantal keer samen en eigenlijk was alles heel snel beschonken”, vertelt Wouters.

“Midden januari stonden alle neuzen volledig in dezelfde richting en begon de voorbereiding. “Ook dat verliep ontzettend vlot”, gaat ze verder. “We hebben natuurlijk een geweldig pand in de Kloosterstraat, de ideale locatie voor mensen die interieurstukken verkopen”, lacht Denise Van Camp. “Bovendien is de periode ideaal. De lente staat voor de deur en dus rekenen we op heel wat passage, zeker in het weekend.”

De pop-up store in de Kloosterstraat. — © Joris Herregods

Echte verwachtingen koesteren de vriendinnen niet. De komende twee weken zullen zij vooral gebruiken om aan naamsbekendheid te winnen. “We zijn benieuw of onze producten ook de Antwerpenaren bekoren. Op dit moment zijn we allemaal erg succesvol via Instagram, maar dit is toch een andere beproeving. We zien wel wat het oplevert”, aldus Helga Van Camp.

Om het maximale uit de pop-up te halen, zullen de vrouwen beurtelings in de winkel staan van maandag tot en met zondag. Op donderdag zullen ze bovendien openblijven tot 22 uur. “Op die manier proberen we ook mensen de kans te geven om na hun werk langs te komen. We mikken voornamelijk op dertigers en veertigers, maar iedereen is welkom uiteraard, want ook jongeren onderschrijven onze waarden”, besluiten de vriendinnen in koor.

Wil jij toegang tot alle artikels van Het Nieuwsblad? Duik in onze plusartikels en lees er elke maand 3 naar keuze gratis.

Met een bijsturing van het bodemdecreet wil Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) het arrest van de Raad van State over Oosterweel counteren. Dat schrijft De Tijd. De werken zouden zo …

Discriminatie op basis van etnische herkomst op de Antwerpse huurmarkt zakte van 17% naar 10%. Er is geen discriminatie vastgesteld op grond van gender. Huurders met een fysieke beperking worden …

Dennis (26) en twee kameraden filmden afgelopen woensdag hoe hij over de Theunisbrug aan het Sportpaleis stuntte op zijn inlineskates. Zijn bravourestukje draaide goed uit, maar de inlineskater …

De tv-, tablet- en smartphoneschermen moesten vandaag even wijken, want na twee bizarre jaren was het eindelijk nog eens tijd voor een ouderwetse Buitenspeeldag. Buiten ravotten is de boodschap, en …

Veel commotie rond de plannen van de stad om het aantal loketten af te bouwen. Het stadsbestuur wil van tien naar vier loketten en ter compensatie de mogelijkheden online uitbreiden. …

Koning Filip was vandaag in Merksem om een bezoek te brengen aan voetbalclub City Pirates. Die bekend staat om de sociale rol die ze vervult. Voetbal komt er niet op de eerste plaats, wel de …

Vzw ArmenTekort, een onderzoeksproject dat wil aantonen dat kansarmoede te bestrijden is, slaat de handen in elkaar met Brouwerij De Koninck. Daarmee wil het van het buddyproject, waarbij kansarme …

Een drugsbende heeft volgens het parket vele miljoenen verdiend met de invoer en verkoop van cocaïne. De winst werd geïnvesteerd in luxegoederen zoals een horloge van 650.000 euro en een Antwerps …

“Is Mathilde er niet bij?”, wilde een jeugdspeler van City Pirates weten van koning Filip. Nee, want die heeft corona en moet in het paleis blijven. Het belette niet dat de koning een royaal …

De Antwerpse studenten hebben nood aan een beter en eenvoudiger systeem om grensoverschrijdend gedrag te melden. Dat blijkt uit een bevraging bij 2.000 studenten van de Associatie StudentenRaden …

In de Hertoginstraat, een zijstraat van de Mechelsesteenweg in Antwerpen, staat nu een slagboom. Die sluit de straat af bij de start en het einde van de school. De Hertoginstraat is daarmee de …