Interview Eric Olders, CEO JVH (Jack's Casino) - CasinoNieuws.nl

2022-04-21 06:30:10 By : Ms. Joy Wang

Eric Olders ging in 2006 als CFO bij JVH gaming aan de slag, het moederbedrijf van Jack’s.

In 2008 werd hij benoemd tot CEO en voorzitter van de raad van bestuur van JVH gaming & entertainment. In die rol was hij verantwoordelijk voor de sterke groei van de onderneming door zowel overnames, de opening van veel nieuwe locaties en autonome groei. Het bedrijf is in die periode verdrievoudigd.

Naast CEO van JVH gaming & entertainment is Olders oprichter en voorzitter van de JOI gaming group waarmee het drie vergunningen heeft voor online kansspelen in Nederland.

Met dertig vestigingen moet je in menig stad je best doen wil je Jack’s Casino niet tegenkomen. En anders is de kans groot dat je tegen een van de vele vestigingen van Flash Casino of Flamingo Casino aanloopt. Alle 85 casino’s vallen onder JVH gaming & entertainment, en Eric Olders zwaait daar de scepter.

Vorig jaar november werd Jack’s Casino & Sports gelanceerd, het online casino van JVH. Met inmiddels twee extra vergunningen al op zak, kan de Nederlandse kansspelmarkt binnenkort ook een online versie van Flash Casino verwachten, en nog een nader te bepalen online casino.

Ondertussen kondigde JVH sponsordeals aan met Jack’s Racing Day, Jack’s League, Glory, en PDC Darts. Ook werden Rafael van der Vaart, Robert Doornbos, en Jack van Gelder ingelijfd als ambassadeurs.

Olders is een bevlogen man. Als je in dezelfde ruimte bent als Olders, kan je niet om hem heen. Hij denkt mee over de inrichting en de kleur van het tapijt voor het casino in Gorinchem dat na de zomer wordt geopend, en het merk van de barbecue op het kantoor in Malta. Olders is van alles op de hoogte, bij alle processen betrokken, en minutieus in zijn aanpak. Maar hij is ook hartelijk, opzwepend, en een leider in de klassieke zin van het woord. Hij is de eerste die ’s ochtends het licht aandoet en ’s avonds de laatste die de deur achter zich dicht trekt.

CasinoNieuws.nl sprak met Eric Olders in het kantoor van JOI gaming Limited op Malta. Op het terras van het bedrijf op de bovenste verdieping van een modern pand in de stad Sliema, vertelt Olders over Jack’s, het online casino, de wetgeving, en nog veel meer.

Hoe staat het ervoor en wat zijn jullie verwachtingen?

Wij zijn absoluut tevreden waar we staan. En wat is mijn verwachting? Wat is de verwachting die je überhaupt nog kan hebben? Op deze markt kon je eigenlijk geen heldere verwachtingen meer hebben, want alles wat we een jaar geleden dachten, is anders gelopen. Het spel werd helemaal anders.

En dan doel je op het feit dat het aanbod zonder vergunning, plots op zwart werd gedwongen. Voor Jack’s was dat positief, toch?

Op korte termijn wel ja. De vraag is wat het op langere termijn doet.

Ik heb er moeite mee als iets ineens zo onnodig onvoorspelbaar wordt gemaakt. Dat maakt het voor elk bedrijf in deze markt extra en ongewenst complexer om goed te kunnen ondernemen. Dat geldt zowel als je er flink nadeel van ondervindt maar ook als je er voordeel van ondervindt. Andere mensen hebben misschien een andere mening, maar zo ervaar ik het wel. En dan staat het dus wat mij betreft los van de positie waarin je zit.

Zoals het nu gelopen is, daar kan niemand fatsoenlijk op plannen. Ook het feit dat de vergunningen pas op het laatste moment kwamen, dat maakt het allemaal wel erg lastig. Bedrijven moeten door onnodige extra onzekerheid significant investeren. In geld, tijd, en organisatie. Mij lijkt dat zoiets ook anders kan, met meer perspectief. Dat komt uiteindelijk iedereen in deze markt ten goede. Aanbieders, leveranciers, medewerkers, banken en investeerders, en zeker ook de spelers en de overheid. De kanalisatie kan dan bovenal veel beter gemanaged worden.

Nu ontstond er een soort van haast en chaos die mijn inziens niet nodig was. We zijn ruim tien jaar hier met zijn allen mee bezig geweest. Genoeg tijd zou je zeggen voor een gedegen, transparante, en planmatige aanpak. Maar goed, het is wat het is en we staan waar we staan. Als dingen niet gaan zoals ze moeten, dan moeten ze maar zoals ze gaan.

Hoe had het dan gemoeten?

De overheid had naar mijn inzicht onder meer kunnen zeggen: “We gaan vergunningen afgeven. Daar nemen we tot datum X de tijd voor en die gaan X maanden later in.” Dan heb je op een gegeven moment zekerheid en kan je echt aan de slag. Daarbij zou er meer helderheid en transparantie kunnen zijn op het verleningsproces en de wijze waarop de criteria getoetst worden.

Ik heb van veel marktpartijen gehoord dat ze echt in het duister hebben getast. Een aantal criteria en nieuwe beleidsregels kwamen ook pas last minute naar buiten. Sommige zaken zelfs rond de datum waarop de aanvraag ingediend kon worden.

Als ik kijk naar de land-based casino’s van Jack’s, dan gaan we pas bouwen als we de vergunning van de gemeente hebben. Ik ga niet al de vloerbedekking uitrollen en alle wanden schilderen als ik niet zeker weet dat ik een vergunning krijg. Dat zijn miljoenen-investeringen, dan moet je zekerheid hebben.

Als ik er een pokerterm voor moet gebruiken, dan is dat niet eens bluf maar dan is het min of meer blind gaan. Ik vind dat persoonlijk niet echt een mechanisme om een markt te openen. Regeren is vooruitzien, maar hoe dan?

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb veel respect voor de klus die de Ksa heeft moeten klaren. Ik wil ook niet als ‘beste stuurman die aan wal staat’ klinken. Die klus is verre van eenvoudig en ook de eerste keer. Verder weet ik ook niet in hoeverre er naar andere landen die ons voor zijn gegaan is gekeken. Ik vind de Nederlandse situatie in ieder geval speciaal te noemen.

Jack’s is inmiddels live, maar jullie waren er ook niet bij bij de opening. Is dat een groot nadeel geweest?

Dat is wel een nadeel geweest. Absoluut!

Kijk ook even naar het totaal plaatje. Er waren in totaal bijna dertig partijen die een vergunning aangevraagd hadden. Inmiddels staan we na een half jaar op achttien verleende vergunningen, waarbij er tien waren met een vergunning op het moment dat de markt openging. Na een kwartaal was dat met ons erbij nog pas elf. Recentelijk zijn dit er achttien geworden en wij hebben er hier drie van. En lang niet allemaal zijn ze live. Dat zijn er thans elf. Ruwweg één-derde van de aanvragen. Voor ons – als één van die partijen – is dat nu prima, maar voor een reguleringstraject van zoveel jaren is het natuurlijk wel een bijzondere uitkomst.

“Ik denk dat vooral de partijen die de eerste twee weken live zijn gegaan, een enorm voordeel hebben gekregen. Het werd ze min of meer in de schoot geworpen.”

Maar het is zoals het is. En waar we nadeel hadden ten opzichte van de partijen die er wel direct bij waren, zo hebben we een voordeel ten opzichte van de situatie zoals we deze zomer nog dachten dat hij zou zijn; vol met alle aanbieders. Opeens werd dat speelveld omgegooid.

Ik denk dat vooral de partijen die de eerste twee weken live zijn gegaan, een enorm voordeel hebben gekregen. Het werd ze min of meer in de schoot geworpen.

En dan nog een groter voordeel voor de twee partijen die direct echt die zaterdag online gingen.

Helemaal mee eens. Wat er gebeurde was ongekend. Het aanbod was plots op nul maar de vraag zat niet stil natuurlijk. Waar ga je dan heen als consument? Naar die partijen die wel live zijn. Dat is super logisch. Het is bijna een luxeprobleem dan voor die partijen.

De opening was chaotisch natuurlijk. Zeker voor de partijen die die zaterdag al live gingen.

Als je een restaurant opent en je verwacht die avond dertig man te eten, maar er staan dan ineens driehonderd man voor de deur, dan krijg je problemen. Het eten is te koud, de bestellingen lopen mis, en weet ik wat allemaal meer. Er gaan dan logischerwijze allerlei dingen mis.

Over die hele situatie van de afgelopen 12 maanden kan je een boek schrijven. Het is wel bijzonder dat alles tien jaar lang zo tergend traag ging, en toen kwam ineens alles in een ongelooflijke en onvoorziene stroomversnelling. Het contrast is wel gigantisch.

Dat gedeelte ligt in ieder geval achter ons. Jullie zijn er inmiddels ook bij.

Ja gelukkig! Het heeft bloed, zweet, en tranen gekost om te zijn waar we nu zijn.

Je loopt hier nu rond op ons kantoor in Malta. Vandaag zijn er wat minder mensen hier omdat het een feestdag is, maar normaal zit hier een groot team. En dat team heeft keihard gewerkt. Het legal team zit niet hier, maar die hebben natuurlijk ook een enorme prestatie geleverd en heel hard gewerkt. Daar ben ik enorm trots op.

Als je dan uiteindelijk live kan, dan is dat wel bevrijdend. Voor het team is het ontzettend goed dat we live zijn. De flow zit er goed in. De mensen zijn heel positief.

Het product staat voor een groot deel.

Ook nadat de deuren geopend zijn, blijft er altijd werk aan de winkel. Daar blijven we ook aan schaven. Net zoals bij land-based, zijn we nooit tevreden. Eén van onze motto’s is ‘elke dag beter’. We willen steeds op zoek gaan naar hoe we kunnen verbeteren en met regelmaat gooien we ook dingen weg. Land-based gezien doen we dat ook; dan maken we een ontwerp en daarop itereren we een paar keer. Die ontwerpen scheuren we door voor het volgende casino en dan beginnen we weer van scratch.

Jullie online casino heet Jack’s Casino & Sports. Met casino hebben jullie ervaring, met het opereren van een sportsbook niet. Wilden jullie altijd al een sportsbook als onderdeel van jullie aanbod?

Wij stonden in 2011 op de voorpagina van het FD met de kop dat de land-based partijen de speelautomaten ook online wilden doen. In die tijd waren we nog over een sportsbook aan het nadenken maar het had zeker niet onze focus. De analyses toonden toen aan dat een sportsbook niet zo aantrekkelijk zou zijn met dunnere marges, noem het maar op.

“we zijn blij om het [sportsbook] erbij te hebben. Absoluut!”

Het is toen als vraagteken blijven hangen, maar uiteindelijk hebben we – inmiddels alweer drie jaar geleden – besloten om in de volle breedte alles aan te bieden, dus inclusief sport. Alleen van poker zijn we weg gebleven. We zijn voor het sportsbook met Kambi in gesprek geraakt en die wilden heel graag met ons werken.

Je ziet ook partijen die het niet doen. Partijen met een accent op één aspect. Wij zijn meer een blend. Natuurlijk zijn we meer bekend vanuit het casino. Je ziet ook wel dat daar primair de traffic uit komt.

Ik ben niet ontevreden over ons sportbook, maar we moeten daar nog wel wat stappen in maken. Ook qua de bekendheid op de markt natuurlijk. Maar we zijn wel blij om het erbij te hebben. Absoluut!

Is het niet moeilijk om te differentiëren als je zo’n partij als Kambi gebruikt? Want niet alleen BetCity.nl gebruikt het, maar ook Unibet. Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat we met een uitstekende expert werken. Het is een heel goed robuust product en de Nederlandse spelers kennen het al. Inderdaad heeft Unibet jaren met Kambi gewerkt. En ook LeoVegas heeft met Kambi gewerkt. Het is dus herkenbaar en geaccepteerd.

Wij moeten ook niet de illusie hebben om zelf een sportbook te gaan managen. Net zoals wij ook zelf niet slots gaan ontwikkelen.

Je hebt wellicht wat beperkingen, dat is waar. Je zou je vrijheidsgraden wel kunnen vergroten, maar dat vraagt om diepte-investeringen. En gaat dat echt het verschil maken? Ik zie nog niet in waarom we dat zouden doen. Bovenal ziet de huidige propositie er al erg goed uit.

Ik zei dat sport nieuw voor jullie was, en casino niet. Maar een online casino is natuurlijk wel nieuw voor jullie.

Dat is waar, maar ik ben hier al wel ruim tien jaar mee bezig natuurlijk. Ik heb dit bedrijf van scratch neergezet; de vennootschappen, het kantoor, en de organisatie. Binnen ons grote bedrijf was de online tak een start-up, en die startup-fase zijn we inmiddels alweer voorbij. Het is nu al een scale-up, de volgende fase.

Bij die hele ontwikkeling heb ik natuurlijk van stap tot stap hele goede hulp kunnen krijgen van ons legal team, onze IT mensen, ons marketing-team, en het online team dat we gebouwd hebben en dat nog steeds verder groeit. Daar krijg ik enorm veel energie van, van die talentvolle en gedreven mensen.

Lange tijd hebben we er grotendeels met zijn tweeën eraan gewerkt. Emiel Dunning is me een paar jaar geleden komen helpen. Die heeft enorm veel voor mij en ons betekent. En hij is een jonge veteraan in deze business. Hij ‘ademt’ online casino. We zijn dus zeker geen ‘new kid on the block.’ Ons online team staat bol van ervaring en ambitie. We hebben ook zeer ervaren directieleden aan boord. Onze Managing Director Kyle McBride heeft ook een enorme bijdrage geleverd aan de opbouw van JOI.

In die tien jaar ben ik zelf ook bijna alle events op het gebied van online gaming afgegaan, heb ik veel gelezen, goed gekeken, en heel veel mensen gesproken en prachtige relaties mogen bouwen met de online wereld. We hebben de wereld van online kansspelen meteen vol overtuiging omarmd en nooit vanuit angst voor onze landbased business geredeneerd.

Jullie hebben een paar heel ervaren mensen kunnen aantrekken. Hebben jullie daarom ook voor Malta gekozen, om die mensen in dienst te kunnen nemen?

Dit is toch een beetje het Silicon Valley van de gaming. Hier talent vinden is gemakkelijker dan elders, dat is zeker waar.

Er zitten hier ook gewoon heel veel Nederlanders en met dit kantoor hebben we ook echt een Nederlandse plek in Malta gecreëerd. We organiseren hier ook de Nederlandse ‘gezellige’ borrels, een woord dat we onze niet-Nederlandse collega’s hebben moeten leren, maar ze al snel snapten. Ik ben hier alleen nog op zoek naar de bitterballen.

Je bouwt een soort community en dat spreekt me wel aan.

En het is hier ook lekkerder weer vergeleken met Nederland.

Meestal wel ja en dat is een lekkere bijkomstigheid. Hoewel in deze mooie maart weken is het weer in Nederland even beter dan hier.

Ben jij hier zelf ook vaak?

“Het is net zoals met kinderen; je kind gaat op een gegeven moment zelf lopen. In het begin moet je nog even goed opletten, maar uiteindelijk vindt het zijn eigen weg.”

Absoluut. Ik ben hier ook vaak ja, elke maand wel een week. Ik kom hier al een tijd: ik ben begonnen hier met een pand te zoeken en met het aannemen van de de eerste medewerkers.

Het is net zoals met kinderen; je kind gaat op een gegeven moment zelf lopen. In het begin moet je nog even goed opletten, maar uiteindelijk vindt het zijn eigen weg. Het is wel een mooie fase. Het is een soort van versnelde doorgang in de levenscyclus van een bedrijf. Dat vind ik wel mooi. We bouwen nu eenmaal heel graag dingen.

JVH heeft heel veel landgebonden casino’s; de Jack’s, Flamingo, en Flash casino’s. Hoe staan de medewerkers van de landgebonden casino’s tegenover het online casino?

We zijn allemaal onderdeel van dezelfde familie. Dat hebben we ook steeds zo uitgedragen. Dit is dan JOI en het andere is JVH, maar JOI is afgeleid van JVH Online International.

We nemen iedereen overal in mee. Het interne communicatie team draagt daar zorg voor en ook onze Managing Director voor online en ikzelf zijn daar actief in. We willen ook dat het als één voelt: dat de merkbeleving één is en de core values vergelijkbaar zijn. We brengen dat bij elkaar.

Tegelijkertijd moet elke unit voldoende ruimte hebben om zijn eigen ding te doen. Dat is natuurlijk ook van belang.

Wat ik terug krijg van de mensen uit de vestigingen, is dat ze laaiend enthousiast en trots zijn. Samen met onze collega’s en gasten in de Jack’s vestigingen hebben we ook gebak gegeten toen we live gingen. We hebben het met zijn allen gevierd.

Er zijn ook altijd mensen die denken: waar gaat dit heen? Nieuwe ontwikkelingen binnen een bedrijf zijn altijd spannend. Maar omdat we er al tien jaar mee bezig zijn, is het niet meer nieuw. Tien jaar geleden, toen de ideeën zich net begonnen te vormen, was dat wel anders. Maar dat was binnen de hele industrie zo. Ook internationaal werd online soms gezien als een bedreiging, bang dat het hun de business ging kosten. Kijk maar naar de grote partijen in Vegas zoals MGM, Caesars, en Wynn, die waren altijd de grootste tegenstanders van online. En nu hebben ze het omarmd en zijn het grote spelers.

Had jij zelf die angst ook tien jaar geleden?

Helemaal niet! Vanaf dag één heb ik gezegd dat het super interessant en super leuk wordt. De consument bepaalt uiteindelijk toch zelf waar hij zijn euro wil besteden. De consument staat centraal. Niet verkrampt beschermen wat je al had. Ik wilde bewust niet de nieuwe Free Record Shop of de Oad worden van de kansspel-wereld. Je moet online omarmen en zorgen dat je omni-channel iets sterks gaat neerzetten wat je individueel niet kan op die kanalen. Daar ben ik nog steeds van overtuigd.

“Ik wilde bewust niet de nieuwe Free Record Shop of de Oad worden van de kansspel-wereld.”

Je zag het ook in andere takken van sport. Toen de homecinema kwam en je films kon gaan downloaden, dacht iedereen dat de bioscopen zouden gaan leeglopen. Maar de bioscopen hebben het nog nooit zo druk gehad. De consument bepaalt zelf; de ene avond blijf je thuis en de andere avond ga je ergens heen voor je entertainment.

Dat is met online versus fysiek winkelen ook zo. En ook zo met uiteten gaan of laten bezorgen. Die substitutie-effecten hebben we in de COVID-periode heel goed gezien. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat de juiste route is.

Hoe groot is de Nederlandse markt? Voor hoeveel partijen is er ruimte?

Het is lastig te voorspellen hoeveel partijen goed op deze markt terechtkunnen. Wel zie je vaak dezelfde beweging. De markt begint met een hele hoge penetratie aan het begin. Daarna krijg je concentratie. Daarnaast zal een aantal partijen ook noodgedwongen afschalen.

Mijn inschatting is dat er tien serieuze partijen overblijven, met daarnaast een stuk of vijf niche partijen zoals de tombola’s en GGPoker’s van deze wereld. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Ook dat proces is een soort tombola.

Je ziet in veel andere markten dat er op een gegeven moment partijen worden overgenomen. Jullie hadden ooit de gedachten om met andere landgebonden casino’s samen een online casino neer te zetten, al was dat omdat toen gedacht werd dat er maar een beperkt aantal vergunningen uitgegeven zou worden. Is JVH sterk en groot genoeg om één van die tien te zijn zoals jij net zei?

“Mijn inschatting is dat er tien serieuze partijen overblijven, met daarnaast een stuk of vijf niche partijen zoals de tombola’s en GGPoker’s van deze wereld.”

Anders dan de land-based markt waar het aantal vergunningen beperkt is per gemeente, hebben ze ervoor gekozen om de vergunningen voor online niet schaars te maken, maar wel kostbaar en zwaar te verkrijgen. De vergunningaanvraag die € 48.000 kost is daar slechts een onderdeel van, maar de totale inspanning om een online casino te starten is super intensief en er moet veel tijd en geld geïnvesteerd worden.

De marktwerking brengt de concentratie te weeg en drukt de markt min of meer ‘kleiner.’ Er is geen onbeperkte ruimte voor partijen in zo’n markt. Dat komt in dit geval niet door de overheid die het aantal mogelijke vergunningen beperkt, maar door logische economische wetmatigheden. We hebben het ook land-based gezien: toen ik begon hadden we 32 vestigingen. Nu 85 en bouwen we aan nummer 86. En er zitten er meer in het vat.

Ook in de landbased markt zit concentratie: minder partijen die ieder wel groter geworden zijn. Een deel van onze groei is gekomen door nieuwe vergunningen en nieuwe locaties, en een deel door overnames.

Dat gezegd hebbende, ben ik er van overtuigd dat Jack’s sterk genoeg is? Ja, zeker; als merk en als product.

Buiten de kosten van het starten van een online casino, zijn er ook enorme kosten gemoeid met je merk onder de aandacht krijgen, zoals de cijfers van Nielsen laten zien.

Ja, dat is het ook. Als je naar de business-case van een online casino kijkt, dan is de gereguleerde Nederlandse markt een lastige. Zoals je al zegt, de hele marketing waar heel veel partijen strijden om dezelfde aandacht met dezelfde beperkingen, dat zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Er is daarnaast een mega belastingdruk. En dan heb je nog de heffingen van de Ksa die er bovenop komen, en het hele registratieproces is heel duur.

“Bij alle events die wij sponsoren draait het om beleving en daar draait het bij Jack’s ook om”

Al met al is het behoorlijk zwaar en lasten-intensief gemaakt. Dat helpt de kanalisatie ook niet trouwens want het stimuleert minder partijen om die vergunde mark op te gaan. Dan zijn er weer hoge handhavingsinspanningen nodig bij de Kansspelautoriteit en die kosten ook heel wat geld en zijn nooit perfect.

Wat is jullie idee nu qua marketing? Ik heb al heel veel geschreven over jullie sponsoring.

Het draait bij ons al meer dan een decennium om gastgerichtheid. Daar zijn we bekend en geprezen voor als bedrijf, en dat gaat ook op voor de digitale wereld. Daarnaast staan we erom bekend dat we een breed publiek aanspreken: het casino voor iedereen.

We positioneren ons daarnaast ook vanuit diverse partnerships, waarmee onze verbondenheid met sport ook zichtbaar is. Zo hebben we belangrijke partnerships met ondermeer Glory kickboxing, de Jack’s League (Tweede Divisie voetbal, red.), de jaarlijkse Jack’s Racing Day op het TT circuit in Assen, en sinds kort ook de Jack’s International Rally. Dat zijn echt mooie events. Bij allemaal draait het om beleving en daar draait het bij Jack’s ook om.

Langs die lijnen werken we ook verder met onze ambassadors. Naast Robert Doornbos en Rafael van der Vaart is hier recentelijk Jack van Gelder aan toegevoegd. Jack vond het ook fantastisch om aan ons merk verbonden te worden, en dan ook nog een merk dat dezelfde naam heeft. Een geinige bijkomstigheid. Door al die zaken word je ook weer zichtbaarder in de media, maar dan dus op een wat andere manier dan sommige anderen op de markt. Minder vanuit de sales, meer vanuit de verbondenheid.

Is dat jullie oplossing voor het reclameverbod waar voor gestemd is?

Nee niet perse. Die lijn hadden we al ingezet. Het reclameverbod zit er inderdaad helaas wel aan te komen. De markt is naar mijn smaak de eerste maanden na de opening doorgeschoten in de intensiteit en toon van de TV-reclames. Dat backfired nu. De politiek schiet nu door in een verbod en zo raakt de balans zoek. Voor het open speelveld in de markt en voor de kanalisatie is dit uiteindelijk niet goed.

Met een reclameverbod worden andere kanalen belangrijker. Het schuift op. Als overheid kun je ondernemers niet eerst die zware inspanning laten doen om de markt op te komen en dan vervolgens alle kanalen om marketing te bedrijven dichtzetten. Dan gooi je het kind met het badwater weg.

“Als overheid kun je ondernemers niet eerst die zware inspanning laten doen om de markt op te komen en dan vervolgens alle kanalen om marketing te bedrijven dichtzetten. Dan gooi je het kind met het badwater weg.”

In dat verband is affiliatie voor ons ook een belangrijk kanaal. We proberen de markt via meerdere kanten te benaderen. Maar het start natuurlijk met één consistent verhaal en identiteit. De awareness kant is het vertrekpunt: Jack’s als merk.

De intensieve reclame activiteit in het begin was ook wel een beetje een prisoner’s dilemma: als ik het niet doe, doet iemand anders het wel.

Ja, maar het is ook een beetje een self-fulfilling prophecy. Je weet natuurlijk wat het resultaat is. Je hebt het in alle andere landen gezien wat er gebeurt als je zo los gaat. Natuurlijk wil iedereen vooraan staan als het buffet geopend wordt. Maar als iedereen dan in alle haast zijn bord zo vol gaat scheppen, geeft dat ook een beeld.

Iedereen moet het recht op reclame hebben, dus ik vind een reclameverbod niet verstandig. Ik vind dat de consument ook gewezen moet kunnen worden op producten, zeker als het gaat om het gereguleerde alternatief. Alleen dat mag wel wat meer gebalanceerd.

‘It backfired’, dat is wat er nu gebeurd is. De timing is wel erg jammer. Want er is afgesproken om wat meer restricties toe te passen met die reclamecode maar de inkt is koud droog en het wordt meteen afgeschoten nog voordat het wordt uitgevoerd. En de partijen die de markt nog op gaan zijn daar mede de dupe van.

Die reclamecode was net te laat.

Wellicht. Maar het was natuurlijk bekend dat die eraan zou komen.

Het was een typisch Nederlands proces. Er is naar mijn smaak veel te lang gepolderd en dat heeft het geheel niet geholpen. Maar dan hadden partijen in mijn optiek nog steeds kunnen zeggen: “Ik weet dat ik dit wil onderschrijven. Ik ga daar alvast zelf naar handelen. Dus ik ga wat minder aanwezig zijn.” En dat is niet gebeurd.

Mensen hebben te vaak met hun hand in de koektrommel gezeten en toen kwam die tik op de hand. Vervolgens heeft iedereen daar dan last van en dat is niet zo verstandig. Die code moet nu ook nu al weer verder aangescherpt worden, voor zolang deze nog relevant is. Al met al was die reclamecode als je terug kijkt waarschijnlijk ‘too little’ en vooral ‘too late.’

Maar de grote partijen die nog gaan komen, die hebben daar ook last van.

Tegen sommige van hun budgetten zullen Nederlandse partijen ook niet op kunnen. Het is dan ook niet heel erg complotdenken als je veronderstelt dat niet alle partijen het even erg hebben gevonden dat dat reclameverbod nu zo wordt ingevoerd.

De andere kant van het verhaal is dat partijen die heel actief zijn geweest in Nederland zonder kansspelbelasting te betalen, een behoorlijke oorlogskas hebben kunnen opbouwen. We hebben in de persberichten gezien wat de Nederlandse markt waard was en die gaan ze ook willen terugpakken. Dat snap ik ook en is begrijpelijk.

Maar de conclusie is dat het alle kanten opgaat en ergens klopt het allemaal net niet. Geen enkele partij zal er echt happy mee zijn.

Jack’s staat schouder aan schouder met Holland Casino en de Nederlandse Loterij in VNLOK. En dat terwijl jullie hiervoor nogal eens recht tegenover elkaar stonden. Is dat niet raar soms?

Naast Holland Casino en de Nederlande Loterij zitten er vanaf het begin meer private partijen aan tafel en dat worden er meer. En tja, er zijn meerdere professionele voetbalteams die in dezelfde competitie tegen elkaar spelen, maar waarbij sommige spelers ook samen in het nationale team spelen.

“We voegen continu nieuwe spellen en providers toe, dat blijft sowieso doorgaan. Stap voor stap, om het ook voor onze spelers interessant te blijven houden.”

Er is vooraf goed bepaald op welke delen er wel gemeenschappelijke belangen zitten en op welke niet. Daar richten we ons op. We zitten aan dezelfde tafel en dienen ons eigen belang. We zijn het zeker niet over alles eens en die dialoog is dan ook juist zinvol. De verschillende leden staan op onderdelen weer net even anders in de wedstrijd, maar er is wel dialoog. Onze belangen lopen hier en daar door elkaar, maar op andere punten zijn die gelijk. Ik zit liever met de andere partijen aan de tafel zodat ik in gesprek kan, dan dat ik er niet aan zit. Als je aan de tafel zit, kan je meesturen en invloed uitoefenen. We hebben ook een verantwoordelijkheid in en naar de markt.

Wat kunnen we nog verwachten van Jack’s qua spelaanbod?

We hebben al een behoorlijk compleet aanbod, ook als je het vergelijkt met de diverse andere aanbieders. We voegen continu nieuwe spellen en providers toe, dat blijft sowieso doorgaan. Stap voor stap, om het ook voor onze spelers interessant te blijven houden.

We hebben sowieso vanaf het begin een een dedicated Jack’s Live Casino, neergezet en dat gaan we nog uitbreiden. Dat sluit goed aan bij wat mensen van ons verwachten. Mensen kunnen hier de ‘look and feel’ van onze fysieke Jack’s vestigingen herkennen. Ze kunnen er Roulette en Black Jack spelen, bij onze Nederlandstalige Jack’s croupiers aan tafel.

Landbased zien we een duidelijk verschil tussen Jack’s aan de ene kant, en Flamingo en Flash aan de andere kant qua merk. De beleving in de vestiging is heel anders. Is dat wat jullie online ook gaan neerzetten?

We hebben wel een multi-brand-approach ja. Die strategie hebben we land-based en die zullen we ook wel stimuleren aan de online kant.

Heel veel van onze gasten zijn loyaal aan een merk, en die kunnen of willen misschien ook een online alternatief overwegen. Dat willen we ze ook bieden, dus dan kom je uit bij een omni-channel aanpak. De belangrijkste motivering om meerdere vergunningen aan te vragen, is omdat wij denken dat we de markt op die manier beter kunnen bedienen. Volkswagen verkoopt ook niet alleen maar Volkswagen, maar ook Skoda, Audi, Lamborghini, en Porsche.

Vaste gasten van Jack’s willen Jack’s online eens proberen, en bezoekers van Flash kunnen straks naar online casino Flash. Zie je die overlap ook al? Want ik heb altijd een beetje het idee dat mensen die op automaten in een casino spelen, niet per se mensen zijn die online spelen.

Tien jaar geleden was dat echt het idee ja. Als je zei dat je online wilde gaan, vroeg men zich hardop af waarom je dat zou doen. Toen waren het echt nog twee gescheiden dingen en de overlap was misschien één of twee procent.

Mijn redenering was ook toen al dat dat een achterhaalde gedachte was, ook al was die overlap nog klein. Toen online winkelen net mogelijk werd en de eerste supermarkten online boodschappen doen mogelijk maakten, was het ook slechts een kleine groep die het daadwerkelijk deed. Inmiddels is het niet meer weg te denken en doet iedereen online inkopen en meer en meer mensen kopen hun dagelijkse boodschappen online. Ik zie het dan ook als twee venndiagrammen die grotendeels over elkaar schuiven in de tijd.

We hebben tussendoor metingen gedaan en je ziet dat het aandeel door de jaren heen groter wordt. De online penetratie is inmiddels veel groter geworden. Helemaal nu je sportsbetting in opkomst ziet komen. De gasten die bij onze land-based casino’s komen, zijn al lang bezig om ook online een wedje te plaatsen op een wedstrijd die dat weekend gespeeld wordt. Dat kunnen wij ze nu ook aanbieden.

Behalve qua naamsbekendheid, zetten jullie de vestigingen ook op andere manieren in voor jullie online casino?

We hebben daar een eerste aanzet toe gedaan. Voordat we live zijn gegaan, hebben onze mensen in de Jack’s vestigingen een training gehad om ons online casino, het sportsbook en het registratieproces aan hen uit te leggen. De basics zijn in onze vestigingen bekend.

Er is een aantal mensen in de vestigingen die er nog meer vanaf weet. Daardoor kan je als speler in de vestiging ook vragen over online stellen. We hebben een soort hotline naar onze support hier bij ons online team, zodat we – als ze er in de vestiging niet uitkomen – de mensen op die manier kunnen helpen.

Maar primair ligt de kracht van land-based én een online casino hebben, op het punt van branding. En dat geldt ook voor de partnerships. Als Jack’s PDC een event heeft, zetten we dat in voor zowel onze gasten van land-based als voor online.

Foto Eric Olders in Jack’s Casino bij roulette door Peter Boer/De Beeldunie. Lead-foto Eric Olders door Gaming in Holland.

Jack’s Casino & Sports voor het tiende jaar sponsor van Jack’s Festival van het Levenslied

Interview Eric Olders, CEO Jack’s Casino & Sports

Jack van Gelder nieuwe ambassadeur van Jack’s Casino

Rechter blokkeert hotelcasino Jack’s Casino in Echt

Jack’s Casino Online als tiende live in Nederland

Jack’s Casino krijgt vergunning, online casino op 20 november live

Robert Doornbos nieuwe ambassadeur van Jack’s Casino

Rafael van der Vaart nieuwe gezicht Jack’s Casino

Jack’s Casino & GLORY verlengen samenwerking tot 2023

Jack’s Casino nieuwe sponsor Tweede Divisie, competitie heet voortaan Jack’s League

Op vakbeurs ICE London sprak Casinonieuws.nl met Feite Hofman, voorzitter van AGOG. Hofman gaf zijn visie op de opening van de legale gokmarkt en zijn aandeel daarin. Hofman geeft aan dat het…

CasinoNieuws.nl sprak met Fedor Meerts, het afdelingshoofd Integriteit en Kansspelen bij het directoraat-generaal Straffen en Beschermen van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Fedor Meerts begon in december 2021 als afdelingshoofd Integriteit…

René Jansen, voorzitter van de Kansspelautoriteit, gaf een interview aan CasinoNieuws.nl op vakbeurs ICE London 2022. Hij blikte terug op de opening van de gereguleerde gokmarkt, keek vooruit en sprak over de…

Begin maart kwam GGPoker met een teaser voor het nieuwste lid van haar GG Twitch Squad. Een dag later werd onze landgenoot Kevin “RotterdaM08” van der Kooi gepresenteerd als de nieuwe aanwinst…

Holland Casino en poker. Vroeger, en dan moet je denken aan vijftien jaar geleden, was dat niet altijd een gelukkig huwelijk. Poker was iets wat het casino moest aanbieden, niet wat het…

Holland Casino heeft voor zowel haar vestigingen als haar online casino een preventiebeleid kansspelen. Als klankbord voor de groep die het preventiebeleid bepaalt, bestaat de Adviesgroep Preventiebeleid Kansspelen. Ervaringsdeskundige Marcel Niezen is…

Op CasinoNieuws vind je het laatste nieuws over casino's, casinospellen, gokken, en online kansspelen. We brengen onafhankelijke updates over alles in de casinoindustrie.

Leer de optimale casinostrategie, lees de blackjack tips, en bekijk de baccaratuitleg. Leer pokeren met pokerstrategie geschreven door de beste pokerspelers van Nederland.

Copyright © 2022 CasinoNieuws.nl. Alle rechten voorbehouden. CasinoNieuws.nl is een uitgave van JAF Media B.V. (Hoogstraat 47, 5258BA Berlicum, KvK: 82182140). Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+ loketkansspel.nl. Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen. Speel bewust.

Ja, ook wij gebruiken cookies om bezoekers te volgen. Vind je dat erg? Lees er hier meer over.