Review Dokter Slaap - Review op FilmTotaal

2021-12-07 00:50:18 By : Mr. Wenliang Shao

Hier is Daniël! Het vervolg op The Shining is een intrigerende boekbewerking met een grootser, maar psychologisch minder benauwend ontwerp.

lol in de Volkskrant kreeg dit 1 ster.

Deze film was niet goed. Hoewel je misschien niet te vergelijken bent met de stralende, doe je dat onbewust wel. Dit vervolg is erg overbodig. Het grootste probleem denk ik is het jonge meisje Abra. Ze doet alsof ze in een soort kinderheksenfilm zit. Rebecca acteerde goed, maar is nooit echt een serieuze bedreiging, wat je ook voelt in de film. Was niet spannend en verrassend. Zet de Shining vanavond weer aan om dit slechte gevoel weg te spoelen

Ik vraag me ook af waarom ze Abra zwart maakten, was een blond meisje in het boek. En Concetta Reynolds, haar Italiaanse overgrootmoeder lijkt er helemaal niet in te zitten, staat niet op de castlijst. Ik begrijp dat je niet alles in een boek in een film kunt stoppen, maar als je de hoofdpersonen volledig verandert of weglaat, geef je het een heel andere sfeer. Ik vond Flanagan's Gerald's Game en Oculus erg goed, en ook spannend. Maar zijn andere films en de serie Haunting of Hill House zijn dat minder. Ik heb het gevoel dat ik in termen van Rebecca Ferguson dit leuk ga vinden, ik denk dat ze goed is in alles waar ik haar in heb gezien en zelfs een mindere film als The Snowman vond ik erg vermakelijk. Het is een actrice die in elke rol die ze speelt totaal anders is, denk ik.

The Shining krijgt van mij 0 sterren. zeuren film

Ik werd niet weggeblazen door het boek, maar ik vind de film verrassend goed. Hoewel de link naar The Shining aanwezig is, is dit geen herhaling van zetten. Ik denk dat deze King-filmbewerking veel beter is dan IT 2, die ik maar middelmatig vond.

Wat John Wayne zegt heb ik ook. Vond dit eigenlijk verrassend goed, en de film zat goed in elkaar. Echt eng is het niet, maar de sfeer was goed. Een 9/10 voor mij. Ter vergelijking: het was een 7/10 voor mij en deel 2 een 5/10.

Ik vond het in zijn geheel een erg goede film. Er is veel veranderd ten opzichte van het boek, en soms is dat jammer, maar King schrijft hele lange boeken met veel karakters dus dat zal je altijd houden. Het kost ook zijn tijd - ik heb meteen de drie uur durende director's cut gekeken - en doet me daarom denken aan King's miniserie van vroeger. Aanvankelijk vond ik het er ook meer tv-achtig uitzien dan bioscoopachtig, maar gaandeweg zijn er grotere landschapsopnames die het geheel een beetje grootser, meer filmachtig maken. De film heeft meer spanning onder de huid dan dat het continu eng is - het is niet echt je standaard horror, meer drama/bovennatuurlijke thriller. Ik heb het zelfs fantasie gezien. Toch zijn sommige scènes intens, zoals het kind dat wordt gemarteld en vermoord - de acteurs worstelden hier zelfs mee op de set, zo goed speelde hij. Visueel vooral sterk, ik vind het leuk hoe de kluisjes waarin Dan de geesten uit de Overlook stopte, worden weergegeven. En hoe Rose Abra's geest binnendringt. Het boek zegt dat de wereld als geheel "draait" en Flanagan heeft dat heel letterlijk genomen en ze zweeft over een soort gekantelde wereld naar Abra's huis, dat er prachtig uitziet. In het boek verandert Abra in een soort krijgerprinses (een soort Daenerys wordt gezegd) om Rose weg te jagen. Je ziet het nog steeds als een actiefiguur, maar dat is in de scene veranderd, al blijft de scene in essentie hetzelfde. En zo zijn er veel veranderingen. Personages waarvan de rol sterk is verminderd (John Dalton), of bijna is weggelaten (Abra's overgrootmoeder wordt alleen genoemd), of wiens rol is veranderd. Het boek richt zich vanaf het begin ook meer op zowel Abra als Dan, waar de film zich aanvankelijk meer op Dan richt. Fraziers treintje, de Rivington, speelt ook een grotere rol in het boek. Je ziet Dan nooit in de film die iemand volledig begeleidt die sterft, wat ik vreemd vond, want daar komt de titel van het boek vandaan. Hij stelt wel iemand in het hospice gerust, maar je ziet niet de andere energie die vrijkomt als een normaal mens (zonder te glimmen) overlijdt. Toch is het een moeilijk boek om te verfilmen, want King schrijft opvallend nooit een boek met de film in gedachten. Dientengevolge moeten regisseurs voortdurend oplossingen vinden om moeilijk te filmen sequenties aan te passen aan het visuele medium. Met Gerald's Game liet Flanagan al zien dat hij daar heel goed in was, en hier slaagt hij weer. Bovendien worden zonder uitzondering alle rollen echt goed geportretteerd, ook die welke al door andere acteurs in de originele film zijn gespeeld, zoals Wendy Torrance (nu gespeeld door Alex Essoe met grote fysieke gelijkenis) en Dick Hallorann, die leeft in het boek, maar hier is een geest. Nu is de vraag welk King-boek Flanagan als volgende zal oppikken, want als zelfverklaarde obsessieve King-fan neem ik aan dat we zijn nieuwste verfilming nog niet hebben gezien.

Een meer dan geslaagd vervolg op de cultklassieker. Na Blade Runner 2049 misschien het tweede voorbeeld van een beter vervolg als film, terwijl het origineel ongeëvenaard blijft. Echt genoten van de Directors Cut, de film neemt hier en daar verrassende wendingen en de terugkeer naar het Overlook hotel was eigenlijk niet eens meer nodig, eenmaal aangekomen was het genieten van alle nostalgie. Kortom een ​​geweldige film, genoten en niet verwacht!