Spookverschijning: In de gigantische Rolls-Royce Phantom voelt u zich verheven boven het volk

2022-05-28 03:00:57 By : Mr. Emma Jia

Dik 2,5 ton zwaar en ruim 5 meter lang: in ruil voor meer dan een half miljoen euro staat er een gigantisch brok rollende rijkom op de oprit. Met een vleugje Duits bloed, maar tegelijkertijd het beste wat de Britten te bieden hebben.

Zoals de klanten van Rolls-Royce doorgaans in bonis zijn gaat het de bouwer van het betere blik ook voor de wind. De prestaties van de Britten in Duitse dienst zoeven net als de vierwielers flink vooruit: Zo werden in 2018 liefst 4107 auto’s afgeleverd, nog nooit in de 115-jaar oude historie werden er zoveel auto’s in één jaar met de Spirit of Ecstacy op de neus afgeleverd. En dankzij de introductie van superterreinwagen Cullinan mag er in Goodwood ook dit jaar gedroomd worden van een vintage year, voor nieuwe rijken is een Range Rover of Bentayga immers te min. Uit de jaarrekening 2018 blijkt dat de omzet met bijna 40% accelereerde tot £591 miljoen en verdrievoudigde de winst tot meer dan £63 miljoen.

De achtste generatie Phantom op deze pagina’s mag dan wel de minst verkochte Rolls zijn, toch komt dit slagschip van teutoonse proporties het dichtst in de buurt van de bolides zoals de heren Rolls en Royce ze in het begin van de 20e eeuw bouwden. Gigantische gevaartes ver verheven boven het volk, vooral ontworpen om in alle comfort te worden rondgereden en domweg te laten zien dat de eigenaar het gemaakt heeft. Want wie de vanafprijs van meer dan een half miljoen kan ophoesten (plus de vaak zescijferige bedragen die stuk geslagen worden bij de Bespoke-afdeling) heeft natuurlijk ook een chauffeur in dienst zodat de gefortuneerde eigenaar op de achterbank kan genieten van hoogpolig tapijt, fraai afgewerkt leer en meerdere oerbossen die gesneuveld zijn voor het interieur van dit gigantische gevaarte. De niet bepaald lichtvoetige Brit wil dankzij een gigantisch twaalfcilinder gerust vooruit, maar wie snel weg wil zijn bij het stoplicht moet geen Phantom uitkiezen. Die koop je om over het wegdek te zweven en continu het gevoel te hebben in een parallel universum te zijn aanbeland waar overvloed en weelde de norm zijn.

Kost wat, maar dan heb je ook wat zou een Amsterdamse marktkoopman zeggen: Potentiële kopers zal het een zorg zijn wat alle opties kosten, wat het verbruik van de V12 is die in alle stilte z’n werk doet en over de afschrijving zullen ze ook niet wakker liggen. In deze klasse gelden dit soort aardse vragen simpelweg niet, de Phantom koop je simpelweg omdat je het kunt veroorloven en het prijskaartje direct kan aftikken in plaats van jaren voor gespaard hebt. ‘Weten jullie waarom ik die Rolls heb gekocht? Toen ik jong was, zag ik een filmpje van een Amsterdamse ondernemer die elke dag in zijn Rolls-cabrio een bezoek bracht aan al zijn ondernemingen. Even kijken bij zijn gokkasten, een bakkie drinken bij een van zijn kroegen en dan weer verder. Dat vond ik zo mooi, dat wilde ik ook’ vertelde Quote 500-lid trots Edward Hollander over zijn gloednieuwe paarse Phantom. Het prijskaartje mag dan wel serieus zijn, toch maakt het van al z’n eigenaren meteen weer glimlachende kleine jongetjes.

GEREDEN Rolls-Royce Phantom PRIJS €545,000 CILINDERS/PK’S 12/460 0 TOT 100 5,9 SEC TOP 240 KM/H GEWICHT 2560 KG CO2 347 GR/KM

Voor wie een doorsnee S-Klasse te min is en een AMG te vulgair, deze Maybach-variant is de meest luxueuze uitvoering van de boardroomtaxi van Das Haus. Wie onopvallend door het verkeer wil rollen kan beter voor deze Merc kiezen in plaats van de Rolls, het bedrag van enkele tonnen dat je overhoudt zal de gemiddelde koper echter bestempelen als wisselgeld.

Range Rover SV Autobriography LWB

Net als de Phantom heeft ook de Range Rover herritagewaaraan maar weinig automerken kunnen tippen. Deze LWB-variant is bij uitstek geschikt om in gereden te worden, verwacht niet dat een Range in deze uitvoering z’n peperdure koets ooit vies zal laten worden door modderspetters.

Duur, dorstig en decadent. En ook nog een fijne auto om zelf eens achter het stuur te zitten. In het interieur zie je dat de Mulsanne al even op weg rijdt, maar minstens zo fraai zijn de vele koeienhuiden die sneuvelden voor het interieur. Na ons de zondvloed!