Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België - VROOM.be

2021-12-07 00:14:42 By : Ms. Cherry Huang

Na de elektrische XC40 is hier zijn 'coupé-derivaat'. Hij heet C40 en is ook door ons gebouwd, in Gent. Een streekproduct met een 'biologisch label' en… met een hart voor dieren.

Er hangt spanning in de lucht bij Volvo. Vanaf nu zal elk model van de nieuwe generatie puur elektrisch zijn. Het is de bedoeling dat in 2030 de hele range op elektriciteit rijdt: geen benzine, diesel of hybrides meer. Een nogal radicale keuze… de C40 is de eerste Volvo die deze filosofie toepast. De in Europa verkochte exemplaren rollen van de band in de fabriek in Gent, maar voor sommige markten wordt de C40 ook in China gebouwd.

Technisch is er geen verschil tussen de elektrische XC40 en de C40. De twee broers staan ​​op hetzelfde platform en hebben hun interieur en motor gemeen. Maar de C40 meet een coupé-look door het dak (6,5 centimeter) te verlagen. Samen met de kleine achterruit (zonder ruitenwisser) beperkt dit het zicht naar achteren. Gelukkig wordt er een 360 graden camera aangeboden.

Er is best wat ruimte op de tweede zitrij gezien de grootte (4,44 meter): de langste mensen kunnen daar hun benen kwijtraken en wrijven niet met hun hoofd tegen het plafond. Voor voldoende hoofdruimte hebben de ingenieurs het zonnescherm voor het (standaard gemonteerde) panoramadak weggelaten. Dat dak is gemaakt van een specifiek type getint glas om te voorkomen dat het te warm wordt als de zon schijnt. De middelste plek is minder comfortabel: deze is smal en wordt beïnvloed door de middentunnel waar een deel van de batterijen zich bevindt.

De kofferbak is praktisch – rechte wanden en een vlakke laadvloer als je de rugleuningen neerklapt – maar het schuine dak knabbelt aan het volume. Niet zozeer onder het bagagescherm (413 liter ipv 419 bij de elektrische XC40), maar wanneer je de hele laadruimte tot aan het plafond vult (489 liter ipv 545 liter) of de achterbank neerklapt (1205 ipv 1.295 liter) ). ). Voorin zit ook nog een kleine koffer van 31 liter.

Aan de voorkant is de inrichting stijlvol en puur in echte Scandinavische stijl. De centrale tablet (9 inch) bedient een efficiënt multimediasysteem met Android Automotive software. Zo heb je navigatie via Google Maps en kun je apps direct downloaden via het scherm.

De voorstoelen hebben een goede steun en zitten comfortabel. Volvo zet sterk in op dierenwelzijn en verbiedt koeienhuiden: geen leer aan boord, maar bekleding van gerecyclede materialen. Optioneel kunnen de stoelen worden bekleed met een gerecyclede microvezelstof die bijna net zo mooi is als Alcantara.

Minder overtuigd zijn we van de gerecyclede kunststof deurpanelen, die aanvoelen als een ruw tapijt. Op het dashboard vinden we ook een aantal kunststoffen die te basic zijn voor dit prijsniveau.

Bij de lancering is de C40 alleen verkrijgbaar in een hoog uitrustingsniveau met twee motoren (1 voor en 1 achter). Zijn 408 pk en 660 Nm houden ons aan onze stoel (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden). De vering is echter vooral gericht op comfort en moedigt je niet aan om hard te rijden, vooral omdat dit gevaarte 2,2 ton weegt.

Tijdens onze test kozen we vooral voor een rustig tempo op woon-werkroutes (grote verkeersassen en steden). De C40 maakt 'one-pedaal rijden' mogelijk: hij remt heel sterk af als je het gaspedaal loslaat tot hij volledig tot stilstand komt. Zo kan je bijna een hele rit afleggen zonder de remmen aan te raken (en dus te verslijten…) en tegelijkertijd kracht op te wekken. De intensiteit van deze regeneratie is echter niet regelbaar en vereist enige gewenning: je moet het loslaten van het gaspedaal goed doseren, anders remt het brutaal af.

De C40 kan dus met één pedaal worden bestuurd, maar ook handsfree dankzij de Pilot Assist. Deze houdt afstand tot voorliggers en neemt de besturing over om de wegmarkeringen te volgen.

Volgens Volvo geeft de accu van bruto 78 kWh een rijbereik van 444 kilometer. We klokten onze test af met een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km, wat gezien het rijtempo vrij hoog leek. Dat geeft een rijbereik van zo'n 375 kilometer. In de stad zakte het verbruik naar 17,9 kWh/100 km (ongeveer 420 kilometer actieradius), op de snelweg bij 120 km/u gaf de boordcomputer 22,5 kWh/100 km aan (340 kilometer actieradius).

Het volledig opladen van de batterij duurt 40 uur op een standaard stopcontact, 8 uur op een AC-lader (11 kW driefasige lader) en 37 minuten op een DC-snellader (maximaal 150 kW).

De C40 verschilt alleen van de elektrische XC40 door zijn meer dynamische profiel. Hij vraagt ​​er 1.150 euro meer voor, echter zonder praktische opofferingen. De prijs is natuurlijk erg hoog voor het formaat (62.150 euro, of 60.150 euro als je online bestelt, een primeur voor Volvo), maar de Launch Edition is rijkelijk uitgerust (3.550 euro aan uitrusting gratis). En de prestaties zijn indrukwekkend. Maar omdat deze C40 meer 'zen' van aard is, kijken we vooral uit naar de geknepen variant met één motor voorin (231 pk, accu van 70 kWh bruto), die in de loop van 2022 op de markt moet komen en die het prijskaartje ongetwijfeld met meer dan 10.000 euro zal drukken.

Bent u op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw en tweedehands! Ontdek nu hier onze nieuwste advertenties voor elektrische auto's:

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zojuist zijn assortiment uitgebreid met een zeer zeldzame EB 112. Van deze vierdeurs Bugatti zijn slechts 3 exemplaren gebouwd!

Achtendertig auto's streden om de titel van Gezinswagen van het Jaar tijdens deze 35ste editie van de door VAB georganiseerde verkiezing. Drie modellen kregen een prijs.

Met hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy ontegensprekelijk hoger geklommen. Zozeer zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaarden vergeten en een steeds ruimer en modulairder interieur bieden. Maar wat moet dat kosten?

De Porsche Vision Gran Turismo is bijna klaar om de baan op te gaan…. bij Gran Turismo 7

De recente presentatie van de Ferrari SP3 Daytona geeft ons de gelegenheid om terug te blikken op het model waaraan hij zijn naam dankt: de legendarische Ferrari Daytona uit 1968. En 5 minder bekende weetjes over die auto.

De Renault Austral wordt onthuld in het voorjaar van 2022 en vervangt de huidige generatie van de Kadjar SUV

Modellen worden gebouwd op basis van het 'Neue Klasse'-platform.  

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en om u eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford maar liefst 4 speciale edities gepresenteerd! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Terwijl de 1-Serie een goede voorwieltractor is geworden, heeft BMW een architectuur met achterwielaandrijving behouden voor zijn nieuwe 2-Serie. Maar biedt het nog steeds de "Freude am Fahren" die het merk zo dierbaar is?

Met hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy ontegensprekelijk hoger geklommen. Zozeer zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaarden vergeten en een steeds ruimer en modulairder interieur bieden. Maar wat moet dat kosten?

Agressiever, sportiever en dynamischer, deze GT-versie van de Amerikaanse SUV gedraagt ​​zich niet als de ontembare volbloed die we hadden verwacht...

In 2007 presenteerde Lotus op de salon van Genève een radicaal model, bedoeld om asfalt op circuits te verslinden: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren - tegen een zeer redelijke meerprijs - werden gehomologeerd voor de openbare weg.

De nieuwe Jogger wordt bij ons gelanceerd op 24 december en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel gaat deze nieuwe gezinsgerichte Dacia crossover kosten?

De Japanse merken kunnen in dit nieuwe betrouwbaarheidsonderzoek wederom uitstekende resultaten laten zien.

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zojuist zijn assortiment uitgebreid met een zeer zeldzame EB 112. Van deze vierdeurs Bugatti zijn slechts 3 exemplaren gebouwd!

Dagelijkse update van de meest interessante auto's, recensies en nieuws...